Fundamentets Menu
Dag 27: Åndelig Mælk: Mad Til Den Åndelig Baby
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

Vi har sagt, at den nye fødsel gennem Guds ord frembringer en helt ny natur i sjælen – et nyt slags liv. Dette får os til at overveje den næste hovedvirkning, som Guds ord frembringer.

I ethvert område af livet, er der én konsekvent uforanderlig lov: Så snart et nyt liv er født, er det første og største behov for det nye liv næring for at opretholde det. For eksempel, når et menneskeligt baby er født, kan den baby være sund og sund i enhver henseende; men med mindre det hurtigt får næring, vil det sygne hen og dø.

Det samme er tilfældet på det åndelige område. Når en person bliver født på ny, kræver den nye åndelige natur, der frembringes i denne person, øjeblikkeligt åndelig næring, både for at opretholde livet og for at fremme vækst. Den åndelige næring, som Gud har givet alle sine genfødte børn, findes i hans eget ord. Guds ord er så rigt og varieret, at det indeholder næring tilpasset alle stadier af åndelig udvikling.

Guds foranstaltninger til de første stadier af åndelig vækst er beskrevet i Peters første brev. Umiddelbart efter at Peter i kapitel 1 har talt om at blive genfødt af Guds Ords uforgængelige sæd, fortsætter han med at sige i kapitel 2:

"Læg derfor al ondskab, al svig, hykleri, misundelse og al ond tale til side,
som nyfødte spædbørn, begær efter ordets rene mælk, så I kan vokse derved." (1 Pet. 2:1-2)

For nyfødte åndelige børn i Kristus er Guds udpegede næring den rene mælk fra hans eget ord. Denne mælk er en nødvendig betingelse for fortsat liv og vækst.

Der er dog en advarsel vedhæftet. I den naturlige orden, uanset hvor ren og frisk mælk er, bliver den let forurenet og fordærvet, hvis den bringes i kontakt med noget, der er surt eller harskt. Det samme gælder åndeligt. For at nyfødte kristne kan modtage ordentlig næring fra Guds ords rene mælk, skal deres hjerter først renses grundigt for alt, hvad der er surt eller harskt.

Af denne grund advarer Peter os om, at vi skal lægge al ondskab, al svig, al hykleri, al misundelse og al ond tale til side. Disse er de sure og harske elementer i det gamle liv, som, hvis de ikke renses ud af vores hjerter, vil disse sure og harske elementer tilintetgøre/modarbejde de gavnlige virkninger af Guds ord i os og hindre vores åndelige sundhed og vækst.

Bøn
Kære himmelske Fader, hvor er jeg dig taknemmelig for, at du hele tiden våger over min åndelige næring og vækst, så min åndelige vækst til modenhed er garanteret, og jeg vokser til mere og mere i åndelig modenhed. Tak fordi du fortsætter med det igangværende mirakel i mit liv! Amen.

Dag 28: Fast føde for at blive åndeligt moden
OP