Fundamentets Menu
Dag 25: Hemmeligheden Bag Bibelsk Tro
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

I de følgende dage vil vi i rækkefølge se på de forskellige virkninger, Guds ord frembringer hos dem, der modtager Guds ord med sagtmodighed og oprigtighed og med åbenhed i hjerte og sind.

Den første af disse virkninger er tro.

"Så kommer troen ved at høre, og at høre ved Guds ord." (Rom. 10:17)

Der er tre på hinanden følgende trin i den åndelige proces, der er beskrevet her:

Guds Ord

Høring

Tro


Guds ord frembringer ikke umiddelbart tro, men kun at det kan høres. Hørelse kan beskrives som en holdning af opmærksom interesse og opmærksomhed, et oprigtigt ønske om at modtage og forstå det budskab, der præsenteres. Så udvikler der sig tro uden at man høre.

Det er vigtigt at se og forstå, at høre Guds ord igangsætter en proces i sjælen, hvorfra troen udvikler sig, og at denne proces kræver mindst mulig tid. Dette forklarer, hvorfor der er så lidt tro at finde blandt så mange bekendende kristne i dag. De bruger aldrig tid nok til at høre Guds ord til at lade det frembringe en væsentlig del af troen i dem. Hvis de overhovedet afsætter noget tid til private andagter og studiet af Guds ord, foregår det hele på en så forhastet og tilfældig måde, at det hele er forbi, før troen har nået at udvikle sig.

Når vi studerer, hvordan tro frembringes, forstår vi også meget klarere, hvordan skriftens tro bør defineres. I almindelig samtale bruger vi ordet tro meget frit. Vi taler om at have tro på en læge eller tro på en medicin eller tro på en avis eller tro på en politiker eller et politisk parti. I skriftmæssig henseende må ordet tro dog defineres meget mere strengt. Da tro kun kommer fra at høre Guds ord, er tro altid direkte relateret til Guds ord. Skriftens tro består ikke i at tro på noget, som vi selv måtte ønske, behage eller have lyst til. Skriftens tro kan defineres som at tro, at Gud mener, hvad han har sagt i sit ord - at Gud vil gøre, hvad han har lovet i sit ord at gøre.

For eksempel udøvede David denne skriftmæssige tro, da han sagde til Herren:

"Og nu, Herre, det ord, som du har talt om din tjener og om hans hus, lad det stå fast for evigt, og gør, som du har sagt." (1 Krøn. 17:23)

Skriftlig tro er udtrykt i disse fem korte ord: "gør, som du har sagt."

Ligeledes udøvede jomfru Maria den samme form for skrifttro, da englen Gabriel bragte hende et løftebudskab fra Gud, og hun svarede:

"Ske mig efter dit ord" (Luk 1:38)

Det er hemmeligheden bag Skriftens tro – ifølge Dit ord. Skriftens tro frembringes i sjælen ved at høre Guds ord og kommer til udtryk ved den aktive reaktion på at hævde opfyldelsen af det, som Gud har sagt.

Bøn
Herre, af hele mit hjerte siger jeg det samme, som Maria sagde: "Ske mig efter dit ord..." Tak for løfternes rigdom, men også for undervisningen, belæringer, kaldelser og visioner, der er beskrevet i din Ord, for mig og for mange andre af dine børn. Jeg vil adlyde din stemme! Amen.

Dag 26: Blive født på ny
OP