Fundamentets Menu
Dag 23: Svar Bestemmer Resultat
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

I går læste vi i 1 Tess. 2:13, at Guds ord er aktivt i dem, der tror. Men Bibelen gør det også klart, at måden og graden, hvorpå ordet virker i et given tilfælde, afgøres af reaktionen fra dem, der hører den. Af denne grund siger Jakob:

"Læg derfor al urenhed og overflod af ondskab [frækhed/dårlig opførsel] til side
og modtag med sagtmodighed det indplantede ord, som er i stand til at frelse jeres sjæle." (Jakob 1:21)

Før Guds ord kan modtages i sjælen med frelsende virkning, er der visse ting, som skal lægges til side. De to ting, Jakob specificerer, er "urenhed" og "ondskab" eller frækhed/dårlig opførsel. Urenhed betegner en pervers glæde ved det, der er løssluppent og forfalsket. Denne holdning lukker sindet og hjertet mod Guds ords frelsende indflydelse.

På den anden side tyder frækhed især på et barns dårlige opførsel. Vi kalder et barn "frækt," når det nægter at tage imod instruktion eller rettelse fra sin overordnet, men argumenterer og svarer igen. Denne holdning findes ofte i den ikke-genfødte sjæl over for Gud. Adskillige skriftsteder henviser til denne holdning.

"Men sandelig, o menneske, hvem er du til at svare Gud? (Rom. 9:20).

Skal den, der strides med den Almægtige, irettesætte ham? Den, der irettesætter Gud, han skal svare." (Job 40:2)

Denne holdning, ligesom urenhedens, lukker hjertet og sindet for de gavnlige virkninger af Guds ord. Det modsatte af urenhed og frækhed beskrives af Jakob som sagtmodighed. Sagtmodighed bærer ideerne om stilhed, ydmyghed, oprigtighed, tålmodighed, et åbent hjertet og sind med sig. Disse karakteristika er ofte forbundet med det, Bibelen kalder "frygt for Herren," det vil sige en holdning af ærbødighed og respekt over for Gud. Således læser vi følgende beskrivelse i Salmerne af den mand, som er i stand til at modtage gavn og velsignelse fra Guds undervisning gennem hans ord.

"God og retskaffen er Herren; Derfor lærer han syndere på vejen. De ydmyge leder han i retfærdighed, og de ydmyge lærer han sin vej... Hvem er den mand, der frygter Herren? Ham skal han undervise på den måde, han vælger ... Herrens hemmelighed er hos dem, der frygter ham, og han vil vise dem sin pagt.” (Sl. 25:8-9,12,14)

Vi ser her, at sagtmodighed og Herrens frygt er de to holdninger, der er nødvendige hos dem, der ønsker at modtage undervisning og velsignelse fra Gud gennem hans ord. Disse to holdninger er modsætninger til dem, som Jakob beskriver som "urenhed" og "frækhed/dårlig opførsel". Spørgsmålet er, hvilken holdning vi vil indtage? Hvad bliver vores svar?

Bøn
Far, hvis jeg til tider opfører mig som et barn, der er vredt, hæve stemmen eller er oprørsk med hensyn til dit ord - for eksempel i at tale med andre mennesker eller min attitude på arbejdet eller i mine omgivelser. Hjælp mig, Herre, med at lade kraften i dit ord ændre mit hjerte og min indstilling. Amen.

Dag 24: En opfattelse af hjertets tanker og hensigter
OP