Fundamentets Menu
Dag 21: Apostlene Blev Også Inspireret Af Gud
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

I går fandt vi ud af, at nøjagtigheden og autoriteten af hele Bibelen afhænger af Helligåndens inspiration. Vi finder, at apostlene selv klart forstod dette og gjorde krav på denne autoritet i deres skrifter. For eksempel skriver Peter:

"Mine elskede, jeg skriver nu til jer dette andet brev... for at I må huske de ord, som forudsagt af de hellige profeter,så vel som det bud der af jeres apostle der er givet jer fra Herrens og Frelseren." (2 Pet. 3:1-2)

Her sætter Peter de Gamle Testamentes profeters skrifter og Kristi apostles skrevne befalinger side om side, som værende af præcis samme autoritet. Peter anerkender også den guddommelige autoritet i Paulus' skrifter, for han siger:

"Og tænk på, at vor Herres langmodighed er frelse, sådan som også vores elskede broder Paulus, efter den visdom, der er givet ham, har skrevet til jer, ligesom i alle hans breve, idet han taler i dem om disse ting, hvori er nogle ting svære at forstå, som uoplærte og ustabile mennesker fordrejer til deres egen ødelæggelse, som de også gør resten af Skriften." (2 Pet. 3:15-16)

Udtrykket "resten af skrifterne" indikerer, at selv i Paulus' levetid erkendte de andre apostle, at hans breve besad Skriftens fulde autoritet. Alligevel havde Paulus selv aldrig kendt Jesus i hans jordiske virke. Derfor afhang nøjagtigheden og autoriteten af Paulus' lære udelukkende af Helligåndens overnaturlige inspiration og åbenbaring.

Det samme gælder for Lukas, som aldrig fik titlen som apostel. Ikke desto mindre siger han i indledningen til sit evangelium, at han "har fuldkommen forståelse for alle ting fra den første tid" (Luk 1:3). Det græske ord, der er oversat "fra den allerførste", betyder bogstaveligt "fra oven."

I Johannes 3:3, hvor Jesus taler om at blive "født på ny," er det, det samme græske ord, som er oversat med "igen" eller "ovenfra." I hver af disse passager angiver ordet Helligåndens direkte, overnaturlige indgriben og virke.

Således finder vi, ved omhyggelig undersøgelse, at kravet om absolut nøjagtighed og autoritet i både Det Gamle og Det Nye Testamente ikke afhænger af menneskers ustabile og fejlbarlige evner, men på den guddommelige, overnaturlige vejledning, åbenbaring og kontrol af Hellige Ånd. Tolket sammen på den måde bekræfter og supplerer Det Gamle og Det Nye Testamente hinanden og udgør en sammenhængende, fuldstændig og al-tilstrækkelig åbenbaring af Gud.

Vi har også set, at der ikke er noget i denne samlede opfattelse af skrifterne, som er uforenelig med logik, videnskab eller sund fornuft. Tværtimod er der meget i alle tre, der bekræfter et sådant synspunkt og gør det let at tro.

Bøn
Far, tak for, at Dit Ord i sandhed er fuldstændig troværdigt, og at det ved at gøre det virkelig er i stand til at sætte vores sjæl i ro under alle omstændigheder midt i denne verden. Jeg priser Dig for den enorme kraft og kontinuerlige virkemåde af Dit Ord! Amen.

Dag 22: Guds Ord Virker Effektivt I Dig, Som Tror
OP