Fundamentets Menu
Dag 1: Et Solidt Fundament
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

Flere steder sammenligner Bibelen en troendes liv med opførelsen af en bygning.

For eksempel siger Judas brev:

"Opbyg jer selv på jeres højhellige tro." (v:20)

Apostlen Paulus bruger også det samme billede forskellige steder:

"Du er Guds bygning... som en klog bygmester har jeg lagt grunden." (1 Kor. 3:9-10)

"Også I bliver bygget sammen til Guds bolig i Ånden." (Ef. 2:22)

"Jeg anbefaler dig ... til hans nådes ord, som kan opbygge dig." (Ap.g. 20:32)

I alle disse passager sammenlignes den troendes liv med opførelsen af en bygning. Nu, i den naturlige orden, er det første og vigtigste træk ved enhver permanent bygning dens fundament. Fundamentet sætter nødvendigvis en grænse for vægten og højden af den bygning, der skal opføres på den. Et svagt fundament kan kun understøtte en lille bygning. Et stærkt fundament kan understøtte en stor bygning. Der er et fast forhold mellem fundament og bygning.

I byen Jerusalem boede jeg engang i et hus, der var bygget af en assyrer. Denne mand havde af kommunen fået tilladelse til at bygge et hus i to etager, og fundamentet blev lagt i overensstemmelse dermed. Men for at øge sin indtægt ved at leje bygningen havde denne assyrer bygget en tredje etage, uden at have fået tilladelse til det. Resultatet var, at mens vi faktisk boede i huset, begyndte hele bygningen at slå sig på det ene hjørne og til sidst gik muren ud af lod. Hvad var årsagen til dette? Fundamentet var ikke stærkt nok til at støtte huset, som manden forsøgte at bygge på.

Alligevel sker det samme i den åndelige orden i mange bekendende kristnes liv. De begav sig ud med enhver intention om at rejse et fint, imponerende kristen bygning i deres liv. Men ak, inden længe begynder deres fine bygning at synke, at hælde, og kommer bort fra sandheden. Det hælder grotesk/besynderlig. Nogle gange falder den fuldstændig sammen og efterlader intet andet end en ødelagt bunke af løfter og bønner og gode intentioner, der ikke er blevet opfyldt.

Under denne masse af ruiner ligger årsagen til fiaskoen begravet. Det var fundamentet. Aldrig ordentligt lagt, var den ude af stand til at bære/understøtte det fine bygningsværk, som var blevet planlagt.

Bøn
Himmelske Fader, tak fordi du hjælper mig med at bygge mit liv på det eneste fundament, der er solidt nok til at bygge et solidt "livshus", der kan klare enhver storm! Jesus Kristus, din søn og min frelser; Han er mit fundament. Jeg betror fuldt ud mit liv til dig! Amen.


Dag 2: Kristus Klippen
OP