Til Daglig Andagt
13 Sep: Medfølelsens Kilde

Som En Far Har Medfølelse Med Sine Børn, Sådan Har Gud Medfølelse Med Mig
Derek Prince

I Salme 84:6 læser vi:

"Når de går gennem Baca-dalen, gør de den til en kilde [eller en fontæne]."

Efter næsten tres år som kristen – at vandre på Herrens vej, tale i tunger – oplevede jeg en forvandling. Der skete noget helt nyt inden i mig - en kilde åbnede sig i mig, som var en kilde af medfølelse. Jeg havde kendt Guds kærlighed i lang tid, og jeg havde altid elsket min familie, men dette forår var ulig noget, jeg nogensinde havde oplevet.

Dette forår havde en anden kilde bortset fra Derek Prince. Jeg begyndte at forstå, hvad Bibelen mener, når den siger, at Jesus var „berørt af medfølelse“. (se f.eks. Matthæus 9:36; Mark 1:41). Jeg indså, at Gud delte sin medfølelse med mig, og jeg bad: "Herre, lad denne kilde aldrig blive besmittet eller forurenet, og lad den aldrig blive tilstoppet." Gud alene bestemte, hvornår det ville dukke op. Og når kilden af medfølelse flyder inden i mig, tiltrækker den folk til mig. De ved ikke, hvorfor de er tiltrukket af mig, men de fornemmer noget, som de har længtes efter. Jeg tror, at Gud venter på, at vi skal elske hinanden med sin guddommelige kærlighed.

Gud har også gjort noget andet i mig. Han har givet mig en overnaturlig bekymring for forældreløse børn, enker, de fattige og de undertrykte. Vi kan tale om tro og retfærdighed, men hvis vi ikke gør noget for de mennesker, der virkelig har brug for os, er disse ord tomme og meningsløse. Der er ingen mangel på folk, der har brug for os. De er overalt omkring os - mennesker, der har brug for at blive elsket, er overalt. De er ensomme; ingen holder af dem; de mangler svar og er desperate. Du behøver ikke at gå langt hjemmefra for at finde sådan nogle mennesker. Medfølelse er Guds hensigt. Det er, hvad han venter på at se manifestere sig i os.

Bøn
Tak, Herre, at du holder så meget af. Jeg forkynder mit ønske om, at kilden til Guds medfølelse skal strømme i mig og gennem mig, ud til dem omkring mig, som er trængende og desperate. Som en far har medfølelse med sine børn, sådan har Gud medfølelse med mig. Amen.


Til 14 Sep: