Til Daglig Andagt
22 Okt: Holde Fast Ved Vor Bekendelse

Lad Os Holde Fast Ved Vores Bekendelse
Af Derek Prince

Jesu stilling som ypperstepræst relaterer sig til vores bekendelse. Lad os se på tre passager fra Hebræerbrevet. For det første lyder Hebræerbrevet 3:1: "Derfor, hellige brødre, som har del i den himmelske kaldelse, se på vor bekendelses apostel og ypperstepræst, Kristus Jesus." Jesus var apostlen udsendt af Gud for at sørge for forløsning. Efter at have sørget for forløsning, vendte han tilbage til Gud for at være vores ypperstepræst i Guds nærhed. Han er vores bekendelses ypperstepræst. Den idé er radikal: Ingen skriftemål, ingen ypperstepræst. Hvis vi lukker vores læber på jorden, tier vores talsmand i himlen. Jo mere vi bekender, jo mere frigiver vi hans ypperstepræstlige tjeneste på vores vegne.

Dernæst læser vi Hebræerne 4:14:
"Når vi så har en stor ypperstepræst, som er gået gennem himlen, Jesus, Guds søn, så lad os holde fast ved vores bekendelse."

At holde fast betyder at sige noget, så bliv ved med at sige det. Gå ikke tilbage. Bliv ikke afskrækket.

Til sidst: "Når vi har en ypperstepræst over Guds hus, ... lad os holde fast ved bekendelsen af vort håb uden at vakle, for han, som lovede, er trofast" (Hebræerne 10:21, 23). Læg mærke til ændringen der. Det er ikke "bekendelsen af vor tro", men "bekendelsen af vort håb". Hvis vi bekender tro længe nok, bliver det håb.

"Tro er grunden til det, man håber på" (Hebræerne 11:1)

Når vi har bygget et indhold af tro, så kommer håbet. Min definition af bibelsk håb er "en selvsikker forventning om det gode." Men vi skal holde fast i erhvervet eller bekendelsen uden at vakle. Hvorfor står der "uden at vakle"? Lad mig illustrere med følgende billede. Når du rejser i et fly, og skiltet Fastgør sikkerhedsselen tændes, fortæller det, at du skal forvente turbulens. På samme måde fortæller "uden at vakle" dig, at du skal forvente modstand. Kampen udkæmpes og vindes, når vi fastholder vores bekendelse.

Bøn
Tak, Jesus, at du er ypperstepræsten i vores bekendelse. Jeg forkynder, at Jesus er min talsmand i himlen, i Guds nærhed, og jeg holder fast ved den bekendelse uden at vakle. Jeg vil holde fast ved min tilståelse. Amen.

Til 23 Okt: