Til Daglig Andagt
25 Nov: Tro/Nutid–Håb/Fremtid

Lad Os Holde Fast I Vores Bekendelse Uden At Vakle
Af Derek Prince

I Hebræerbrevet 11 finder vi definitionen af tro – det eneste ord, der udtrykkeligt er defineret i Bibelen.
"Tro er grunden til det, man håber på, beviset på det, man ikke ser." (Hebræerne 11:1)
.
Her ser vi et forhold mellem tro og håb. Troen er her og nu; håb er for fremtiden. Tro er en materiel ting - noget så virkeligt, at det kaldes en realitet. Det er i vores hjerter. På grundlag af tro kan vi have et legitimt håb for fremtiden. Men håb, der ikke er baseret på legitim tro, er blot ønsketænkning.

"Hvis du bekender med din mund Herren Jesus og tror i dit hjerte, at Gud har oprejst ham
fra de døde, vil du blive frelst. For med hjertet tror man til ... frelse." (Romerne 10:9-10).

I Det Nye Testamente er tro et ord for bevægelse/drift. Det er ikke en statisk ting eller en intellektuel holdning. Det er noget i dit hjerte, der fører dig til noget nyt. Tro er et bevægelse/drift udsagnsord: ved tro tror vi til retfærdighed og frelse. Du kan have intellektuel tro og aldrig blive ændret. Du kan omfavne alle Bibelens lære med dit intellekt, men forblive fuldstændig det samme. Men når du har tro i dit hjerte, fører det til frelse.

Troen er i nuet; håb er i fremtiden. Bibelsk tro er i hjertet; håb er i sindet. Paul talte om begge med et interessant billede:

"Men lad os, som er af dagen, være ædru og iføre os troens og kærlighedens brynje og som hjelm håbet om frelse" (1 Tess. 5:8).

To rustnings elementer er nævnt i dette vers. Troen er en brynje, som beskytter hjertet, og håbet er hjelmen, som beskytter hovedet. Troen er i hjertet; håb er i sindet.

Bøn
Tak, Herre, for at du er trofast – du giver mig håb. Jeg proklamerer, at jeg tager troen på, brynjen, der beskytter mit hjerte, og håbet, hjelmen, der beskytter mit sind. Jeg vil holde fast ved min bekendelse uden at vakle. Amen.

Til 26 Nov: