Til Daglig Andagt
19 Nov: Håbets Betydning

Lad Os Holde Fast I Vores Bekendelse Uden At Vakle
Af Derek Prince

De fleste kristne har hørt meget forkyndelse om tro og kærlighed, men i mange tilfælde har de hørt forholdsvis lidt om håb. Sådan var min egen tilstand for mange år siden, da jeg havde desperat brug for hjælp fra Gud. Jeg havde hørt mange budskaber om tro og nogle prædiker om kærlighed; men det, jeg havde brug for i den særlige situation, var håb, og Helligånden måtte tage mig direkte til Skriften, fordi jeg aldrig havde hørt en prædiken om håb. Det var der, at Helligånden mødte mit behov. Af denne grund er jeg særligt bekymret over, at folk forstår vigtigheden af håb. Jeg vil have dig til at forstå, hvad håb er, hvor vigtigt det er, og hvordan du kan have det.

Håb er nødvendigt, hvis vi skal bevare både tro og kærlighed. Medmindre vi har håb, vil vores tro "sive ud", og vores kærlighed vil svigte. Håb er ikke valgfrit; det er livsvigtig for kristenlivets fylde.

Folk siger ofte: "Hvor der er liv, er der håb." Jeg tror, der er en god portion sandhed i det udsagn. Men det modsatte er også sandt: Hvor der er håb, er der liv - og hvor der ikke er håb, er der intet liv. Efter min mening er håbløshed en af de mest triste tilstande i menneskelig erfaring. Jeg kan næsten ikke komme i tanke om noget mere trist end at være håbløs. Alligevel er utallige mennesker i vores verden i dag fuldstændig håbløse. Når jeg sidder i en lufthavn, går en tur eller spiser på en restaurant, og jeg ser på andre menneskers ansigter, opdager jeg, at mange af dem har et tomt blik af håbløshed. Men gudskelov behøver vi ikke være håbløse.

Bøn
Tak, Herre, for at du er trofast – du giver mig håb. Jeg proklamerer, at hvor der er håb, er der liv. Jeg vil holde fast ved min bekendelse uden at vakle. Amen.

Til 20 Nov: