Til Daglig Andagt
29 Marts: Vis Barmhjertighed Overfor Israel

Herren Vil Ikke Forlade Sit Folk
Af Derek Prince

Det er vigtigt for os alle at erkende sandheden af, hvad Jesus sagde til den samaritanske kvinde ved brønden: "Frelsen kommer fra jøderne" (Joh 4:22). Uden jøderne ville vi ikke have nogen patriarker, ingen profeter, ingen apostle, ingen bibel – og ingen frelser! Hvor meget frelse ville vi modtage uden alle disse? Ingen! Bibelen gør det klart, at Gud kræver, at de kristne fra alle andre nationer anerkender deres gæld til jøderne og gør, hvad de kan for at tilbagebetale den. I Romerbrevet 11:30-31 opsummerede Paulus, hvad han havde sagt om de ikke-jødiske kristnes gæld og ansvar over for Israel.

"For ligesom I [hedninger] engang var ulydige mod Gud, men nu har opnået barmhjertighed ved deres [Israels] ulydighed, således har også disse [israelitter] nu været ulydige, at de ved den barmhjertighed, der er vist jer [hedninger] kan [Israel] også opnå barmhjertighed."

Med andre ord, på grund af Guds barmhjertighed, der er kommet til os ikke-jødiske kristne gennem Israel, kræver Gud, at vi nu er det vores tur til at vise barmhjertighed over for Israel. Hvordan skal vi opfylde denne forpligtelse? Følgende er fire praktiske måder, vi kan gøre det på.

For det første kan vi dyrke og udtrykke en holdning af oprigtig kærlighed til det jødiske folk.
For det andet kan vi nyde og demonstrere overfloden af Guds velsignelser i Kristus på en sådan måde, at jøderne kan blive jaloux og begære det, de ser os nyde.
For det tredje kan vi søge Israels gode gennem vores bønner og bønner, som Bibelen opfordrer os til at gøre (se Rom 10:1).
For det fjerde kan vi søge at tilbagebetale vores gæld til Israel ved at udføre praktiske handlinger af venlighed og barmhjertighed.

Bøn
Tak, Herre, for at du er forpligtet overfor Israel. Jeg går i forbøn for den nation nu. Jeg anerkender min gæld til jøderne, og jeg proklamere, at jeg vil tilbagebetale den på praktiske måder, såvel som ved at vise barmhjertighed – for Herren vil ikke svigte sit folk. Amen.


Til 30 Marts