Til Daglig Andagt
9 Maj: Al Nåde: Mere Og Nok

Jesus Tog Vores Fattigdom, Så Vi Kunne Modtage Hans Overflod
Af Derek Prince

At have fattigdom betyder at have "sult ... tørst ... nøgenhed ... og have behov for alt" (5 Mosebog 28:48). Hvornår blev Jesus fattig? Han begyndte at blive fattig i det øjeblik, han blev identificeret med vores synder. Fra det øjeblik og frem gik han dybere og dybere ind i fattigdom, indtil han på korset repræsenterede den absolutte fattigdom beskrevet ovenfor.

Forstå, at ved korset var hans fattigdom ikke blot åndelig. Han var også fysisk og materielt fattig. Derfor vil vores rigdom ifølge alle logikkens love heller ikke kun være åndelig. Jesus blev absolut fattig i fysisk, materiel forstand, så vi kunne blive rige, få opfyldt ethvert fysisk og materielt behov – og have noget til overs som vi kunne dele med andre mennesker.

2 Korinterbrev 9:8 er det andet særlige vers, vi vil studere, der understøtter det faktum, at Jesus bar fattigdoms forbandelsen:
"Gud har magt til i rigt mål at give jer al nåde,
for at du altid har al tilstrækkelighed i alle ting,
kan have overflod til al god gerning."

Gud er ikke nærig. Han giver ikke kun nok; Han giver nok og mere. Det er overflod. I verset ovenfor er der to forekomster af ordet overflod og fire forekomster af ordet al. Jeg ved ikke, om dette sprog kunne være klarere. Hvad beskriver det? Guds nåde.

Interessant nok, i 2 Korintherbrev 8 og 9, to kapitler, der handler om penge, er nøgleordet nåde. Det forekommer syv gange i kapitel 8 og to gange i kapitel 9. Det er en nåde, der virker i pengenes rige. Men få bekendende kristne forstår naturen af Guds nåde. Jeg har nogle gange observeret, at de, der taler mest om "nåde", ofte forstår det mindst.

Bøn
Tak, Jesus, for din gerning på korset. Jeg proklamerer, at Jesus blev absolut fattig, så Guds nåde kunne være i overflod for mig – selv i pengeriget – fordi Jesus du led for min fattigdom, så jeg kunne modtage din overflod. Amen.


Til 10 Maj: