Til Daglig Andagt
14 Maj: Befriet Fra Skam

Jesus Bar Vores Skam For At Vi Kunne Modtage Hans Herlighed
Af Derek Prince

Skam er en grusom og grim følelse, og den findes selv blandt kristne. Det er ofte resultatet af seksuelle overgreb eller følelsesmæssige overgreb, såsom at blive latterliggjort i skolen. Jeg læste engang en historie om en skoleleder, der udpegede en dreng og bad ham om at rejse sig, og derefter sagde til hele klassen: "I har alle bestået jeres eksamener undtagen ham." Hvordan kunne denne unge mand føle andet end skam? Mange barndomsoplevelser kan forårsage skam. Dem, der skete for længst siden, er nogle gange sværest at rive op med rode. Først ind er ofte sidst ude.

Den måske mest almindelige kilde til skam i vores vestlige civilisation er seksuelt misbrug (selv af bekendende kristne). Jeg har behandlet utallige ofre i denne forbindelse. Først når de kommer til korset, vil de blive befriet fra den skam. Denne profetiske udtalelse beskriver, hvad Jesus gjorde for os:

”Herren Gud har åbnet mit øre; og jeg [Jesus] var ikke oprørsk, og jeg vendte mig ikke bort.
Jeg gav min ryg til dem, der slog mig, og mine kinder til dem, der plukkede skægget af;
Jeg skjulte ikke mit ansigt for skam og spyt.” (Esajas 50:5-6).

Jesus sagde: "Jeg gav min ryg." Han kunne have frelst sig selv; Han kunne have kaldt til tolv legioner af engle til at redde ham (se Matt 26:53). Men det gjorde han ikke. Han gav sin ryg. De skildringer, vi ser af Jesu pisk, har meget lidt at gøre med vores egen velkendte virkelighed. Det var en forfærdelig scene, fordi pisken havde små stykker metal eller knogler indlejret i læderremmene. Da de faldt på en mands krop, rev de huden væk og blottede det rå kød. Det var det, Jesus udholdt for vores skyld. Og han skjulte ikke sit ansigt for skam og spyt. På korset bar Jesus vores skam.

Bøn
Tak, Jesus, for din gerning på korset. Jeg proklamerer, at Jesus på korset befriede mig fra skam – fordi han bar min skam, så jeg kunne modtage hans herlighed. Amen.


Til 15 Maj: