Til Daglig Andagt
23 Juni: Underlægge Sig Guds Instruktion

Jeg Er En Ven Af Kristus
Af Derek Prince

Når Gud sætter sig for at undervise, vælger han sine elever på grundlag af deres karakter – ikke på baggrund af deres intellektuelle evner, akademiske grader eller sociale status. Han ser efter en indre holdning i hjertet til ham selv, en holdning af ærbødig underkastelse og respekt. Desuden sætter Gud læseplanen. Han underviser sådanne individer "på den vej, som han [Gud] skal vælge" (Salme 25:12, KJV). Ofte er den måde, Gud vælger, ikke den måde, vi selv ville vælge. Vi kan hælde mod temaer om profeti eller åbenbaring, der virker dybtgående, hvorimod Guds pensum kan fokusere på det, der er ydmygt og jordnært: tjeneste, offer og trofasthed.

For dem, der underkaster sig Guds vejledning, er der en vidunderlig belønning:

"Herrens hemmelighed er hos dem, der frygter ham" (Salme 25:14, KJV).

I menneskelige relationer deler vi kun vores hemmeligheder med dem, som vi stoler på. På samme måde, når Gud deler sine hemmeligheder med os, er det et bevis på, at vi har gjort os fortjent til hans tillid. Det er vores eksamensbevis fra hans skole.

Denne sandhed illustreres smukt i Jesu forhold til sine disciple. Efter at han havde ledt dem igennem tre års streng disciplin, fortalte han dem:

"Jeg kalder jer ikke længere tjenere, for en tjener kender ikke sin herres sager.
I stedet har jeg kaldt jer venner, for alt, hvad jeg har lært af min Fader,
har jeg kundgjort for jer." (Johannes 15:15, NIV)
.
For det første lærte Jesus selv af Faderen gennem fuldkommen underkastelse til ham. Så videregav Jesus til gengæld alt, hvad han havde lært af Faderen, til dem, der på samme måde underkastede sig ham.

Gud vælger stadig sine elever på dette grundlag. Hverken hans krav eller hans læseplan har ændret sig.

Bøn
Tak, Jesus, for at du har forløst mig. Jeg proklamerer, mit ønske om fuldstændig at underkaste mig Herrens anvisning og derved at blive hans ven, for jeg er en ven af Kristus. Amen.


Til 24 Jun: