Til Daglig Andagt
29 Jul: Adlyde Gud Under Nåden

Jeg Er Hellig
Af Derek Prince

Hvad er forskellen mellem at adlyde Gud under loven og at adlyde Gud under nåden? Det ultimative formål med begge er lydighed mod Gud, men denne lydighed opnås på forskellige måder. For at illustrere dette punkt, lad os se på et simpelt bud givet i både Det Gamle Testamente, under Moseloven, og Det Nye Testamente, i et af brevene. De præcise ord bruges, og de gælder uanset om vi er under loven eller under nåden.

I Det Gamle Testamente talte Gud gennem Moses til Israel, og Han sagde:
"For jeg er Herren, som fører dig op af Ægyptens land for at være din Gud. Derfor skal du være hellig, for jeg er hellig" (3 Mos 11:45)

I sammenhæng betyder "at være hellig", at du er nødt til at holde et sæt ekstremt komplicerede regler, som er afgrænset meget detaljeret gennem resten af 3 Mosebog. I dette tilfælde opnås hellighed ved lovtrældommens metoder: "Gør dette. Gør det ikke."

Passagen i Det Nye Testamente er rettet til kristne, som har accepteret Jesu forløsning på deres vegne:

"Som lydige børn, der ikke retter jer efter de tidligere lyster, som i jeres uvidenhed;
men ligesom han, som kaldte jer, er hellig, så vær også I hellige i al jeres adfærd,
for der er skrevet: 'Vær hellige, for jeg er hellig'" (1 Peter 1:14-16)

Citatet er taget fra 3 Mosebog, så betyder det, at Peter fortalte os, at vi skal overholde alle de gamle testamentes regler om dyreofringer? Tydeligvis ikke. Så han må forvente noget andet. Lovens hellighed siger: "Jeg er nødt til at holde alle disse regler." Troens alternative reaktion er: "Jeg følger ikke et sæt regler. Jeg lader Jesus være hellig, i mig og gennem mig.”

Bøn
Tak, Herre, for at du har kaldt mig. Jeg proklamerer, at hellighed ikke kommer ved at adlyde alle reglerne, men ved Jesu forløsning på mine vegne. Jesus i mig er min hellighed, og jeg er hellig. Amen.


Til 30 Jul: