Til Daglig Andagt
25 Jul: Hans Vilje For Os

Jeg Er Hellig
Af Derek Prince

”Desuden har vi haft menneskelige fædre, der korrigerede os, og vi viste dem respekt.
Skal vi ikke meget mere underordne os åndernes Fader og leve? For de tugtede os ganske vist i nogle få dage,
som de syntes bedst om, men han [Gud] til gavn for os, for at vi kunne få del i hans hellighed."
(Hebræerne 12:9-10).

Det er Guds ønske, at vi må få del i hans hellighed. Forfatteren af Hebræerbrevet fortsatte:

"Søg efter fred med alle mennesker og hellighed, uden hvilken ingen vil se Herren" (vers 14)
samlet For det første skal vi stræbe efter hellighed. For det andet, for at opnå hellighed, tror jeg, at vi skal stræbe efter fred med alle mennesker. Vi skal forsøge at leve fredeligt og undgå skænderier eller uenigheder, hvis vi er i stand til det. Hebræerbrevets forfatter udstedte også en højtidelig advarsel. Han sagde, at vi ikke vil se Herren, medmindre vi får del i hans hellighed.

Et andet skriftsted, der udtrykker Guds ønske om hellighed i sit folk, siger: "For dette er Guds vilje, din helliggørelse" (1 Tessalonikerbrevet 4:3). Hvad er egentlig "helliggørelse"? Til en vis grad slører det engelske sprog ordenes sande betydning. Et engelsk ord, der ender med tilføjelse "-ify", betyder at få noget til at svare til den kvalitet, der er angivet med det, der går forud for "-ify". For eksempel betyder rense "at gøre ren"; afklare betyder "at gøre det klart"; rette betyder "at rette op". I forlængelse heraf betyder helliggøre "at gøre hellige." Men hvad er helligt? Ved afledning er det det samme som helgen; og helgen er til gengæld det samme som hellig. Alle tre ord - [sanctify, saint, and holy] hellige, hellige og hellige - er afledt af et grundlæggende græsk ord, hagios, grundordet for "hellig". Helliggørelse er derfor meget enkelt processen med at gøre noget - eller nogen - helligt.

Således kan vi nøjagtigt oversætte 1 Tessalonikerbrev 4:3 på denne måde: "For dette er Guds vilje, at I skal helliges."

Bøn
Tak, Herre, for at du har kaldt mig. Jeg vil stræbe efter hellighed såvel som fred med alle mennesker for at få del i din hellighed, for jeg er hellig. Amen.


Til 26 Jul: