Til Daglig Andagt
10 Jul: Instrumentet Gud Bruger

Jeg Er Blevet Købt Til En Pris; Jeg Tilhører Gud
Af Derek Prince

Bibelen lærer, at det fysiske legeme er Helligåndens tempel, og at da Jesus døde på korset og udgød sit blod, forløste han vores legeme ud over vores ånd og sjæl. Vi tilhører ham fuldstændigt - ånd, sjæl og legeme.

Gud har en oprigtig interesse i og et specifikt formål med vores legeme. Legemet skal være Helligåndens tempel (se 1 Kor 6:19). Det skal være det sted i mennesket, hvor Helligånden bor. Bibelen fortæller os, at Gud ikke bor i templer lavet af hænder (se Ap.g. 7:48). Vi kan bygge ham så mange kirker, synagoger eller tabernakler, som vi vil, men Gud vil ikke bo der. Gud har valgt at bo i de fysiske legeme hos dem, der tror på ham. Den troendes legeme har således en vigtig funktion som en bolig for Helligånden.

Desuden forklarede Paulus dette om vores fysiske lemmer:
"Giv heller ikke jeres lemmer over for synden som uretfærdighedens redskaber,
men overgiv jer til Gud, som de, der er levende fra de døde, og
jeres lemmer som redskaber for retfærdighed for Gud" (Romerne 6:13, KJV).

De forskellige lemmer af det fysiske legeme er beregnet til at være instrumenter (eller våben), som Gud kan bruge. De tilhører ikke os; de tilhører Gud. Vi skal overgive dem til Gud.

Det er logisk og indlysende, at Gud vil have sine "våben" i god stand, ikke svage eller nedbrudte. Han ønsker, at vores legeme skal være sunde, og at vores lemmer skal være stærke, effektive og aktive, fordi de er Kristi lemmer. I en vis forstand har Kristus intet legeme på jorden undtagen vores. Vores legeme er de redskaber, Gud bruger til at gennemføre sin vilje på jorden. Jeg er blevet overbevist om, at Gud forventer, at vi holder vores legeme så stærk og så sund, som vi kan.
Bøn
Tak, Herre, for at du har købt mig. Jeg proklamerer, at lemmerne på mit legeme er redskaber, som Gud kan bruge, og jeg overgiver dem til ham. Jeg er blevet købt til en pris; Jeg tilhører Gud. Amen.


Til 11 Jul: