Til Daglig Andagt
28. Jan: Glatte Sten

Jesu Kristi, Guds Søns, Blod Renser Mig Konstant Fra Al Synd.
Af Derek Prince

Det faktum, at en person har omvendt sig fra sine synder og gør krav på frelse i Kristus, betyder ikke, at hele hans karakter øjeblikkeligt er blevet forvandlet. Ganske vist er en meget vigtig forandringsproces blevet sat i gang, men det kan tage mange år, før den forandring bliver gennemarbejdet på alle områder af hans karakter.

Da David havde brug for glatte sten til at passe i hans slynge, så han kunne slå Goliat ihjel, gik han ned i dalen - ydmyghedens ringe sted. Der i bækken fandt han den slags sten, han havde brug for. Hvad havde gjort dem glatte? To tryk: for det første vandet, der strømmer over dem; for det andet deres konstante stød mod hinanden.

Dette er et billede af, hvordan den kristne karakter er dannet. For det første er der den konstante afvaskning af vand ved Ordet (se Ef 5:26). For det andet, når vi "stødet imodr" hinanden i personlige forhold, bliver vores ru kanter gradvist slidt ned, indtil de bliver glatte. Vi er "levende stene", som har brug for konstant udjævning (se 1 Peter 2:5). Lad mig tilføje en sidekommentar, at når Jesus har brug for "levende stene" til sin slynge, går han også til dalen - stedet for ydmyghed. Der vælger han sten, som er blevet glatte ved Guds ords handling og ved presset fra regelmæssigt fællesskab med andre troende. Det er et tegn på åndelig modenhed at oprigtigt elske vore medkristne, ikke blot for det, de er i sig selv, men for, hvad de betyder for Jesus, som udgød hans livsblod for hver af dem.

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod. Jeg proklamere, at jeg ydmygt underkaster mig Ordets vask og forpligter mig til at elske mine medkristne med oprigtighed. Jesu Kristi, Guds Søns, blod renser mig konstant fra al synd. Amen.


29 Jan: