Til Daglig Andagt
17. Jan: To Retninger For Tilgivelse

Gennem Jesu Blod Er Alle Mine Synder Tilgivet.
Af Derek Prince

Tilgivelse er et af de smukkeste ord på ethvert sprog. Hvad gør det til et så specielt og et smukt ord? Overvej nogle af de resultater, der kommer fra tilgivelse: forsoning, fred, harmoni, forståelse, fællesskab. Hvordan vores verden i dag har så hårdt brug for disse ting!

Overvej derimod nogle af de konsekvenser, der følger af vores manglende evne til at give og modtage tilgivelse: bitterhed, strid, disharmoni, had og krig. Til tider ser det ud til, at hele menneskeheden er i fare for at blive overvældet af disse onde, negative kræfter. Hvis vi nogensinde skal hæve os over disse forhold, vil det kun være, når vi lærer og anvender principperne om tilgivelse.

Der er to retninger for tilgivelse præsenteret i Bibelen. Disse to retninger er skildret af det store symbol på vores kristne tro: korset. Korset har to bjælker - en lodret, en vandret - der repræsenterer de to retninger af tilgivelse. Den lodrette kurs repræsenterer den tilgivelse, som vi alle har brug for at modtage fra Gud og kun kan modtages gennem vores identificering med Jesu Kristi offer og opstandelse. Den vandrette bjælke repræsenterer vores forhold til vores medmennesker, og den taler om tilgivelsen, der i dette tilfælde har to retninger: den tilgivelse, vi skal modtage fra andre, og den tilgivelse, vi skal give til andre. Endnu en gang er det eneste sted, hvor vi kan modtage nåden for den slags tilgivelse, korset.

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod. Jeg proklamere at jeg ikke kun modtager Guds tilgivelse; Jeg åbner også mig selv op for at modtage andres tilgivelse, og jeg giver også min tilgivelse til dem. Gennem Jesu blod er alle mine synder tilgivet. Amen.


18 Jan: