Til Daglig Andagt
28. Feb: Kostens Betydning

Mit Legeme Er Et Tempel For Helligånden, Forløst, Renset Og Helliget Ved Jesu Blod
Af Derek Prince

Kost, eller daglig levevis, er en vital egenskab af livet. Alle følger en diæt, uanset om de ved det eller ej. Forskellige metoder til koststyring anbefales, og blandt dem er vegetarer. Jeg har mødt mange mennesker, der er indstillet på at være vegetarer. Jeg er ikke kritisk over for dem; Jeg respekterer dem. Jeg tror dog, at der er visse advarsler, de skal huske på. Overvej hvad Paulus skrev:

"Modtag en, der er svag i troen, men ikke til stridigheder om tvivlsomme ting.
For man tror, han kan spise alt, men den, der er svag, spiser kun grøntsager.
Lad ikke den, der spiser, foragte den, der ikke spiser, og lad ikke den,
der ikke spiser, dømme den, der spiser; for Gud har taget imod ham." (Romerne 14:1-3).

Paulus sagde, at vi skulle være forsigtige med vores holdninger til andre mennesker. Med hensyn til vegetarer sagde han om den, der kun spiser grøntsager, at hans tro er svag, for han undgår kød som et middel til at forsøge at opnå retfærdighed.

Så er der en anden diætløsning, som mange mennesker anbefaler og går ind for: helt at afholde sig fra alkohol. Men Skriften fortæller os, at Herren "lader græsset gro til kvæget og vegetation til menneskets tjeneste, så han kan bringe føde fra jorden og vin, der glæder menneskets hjerte, olie til at gøre dets ansigt glans og brød, der styrker menneskets hjerte." (Salme 104:14-15).

Gud frembringer forskellige ting fra jorden, som vi kan spise, inklusive vin, som "glæder menneskets hjerte“. Det er klart, at Gud ikke kræver, at vi skal være afgangsmænd.

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod og din Helligånds værk. Jeg vil prise Gud selv for det, jeg spiser, og hvor ofte jeg gør det. Mit legeme er et tempel for Helligånden, forløst, renset og helliggjort ved Jesu blod. Amen.


Til 1 Marts