Til Daglig Andagt
6 Dec: Dyrke Udholdenhed

Lad Os Løbe Med Udholdenhed
Af Derek Prince

Denne bekendelse fortæller os, at en anden betingelse for sejr i dette løb er angivet i Hebræerne 12:1: "udholdenhed." Det er en egenskab, der er afgørende for vores karakter, som kristne, hvis vi skal opnå reel åndelig succes og opfyldelse. Vi skal dyrke udholdenhed.

Hvad er det modsatte af udholdenhed? Jeg tror, det er at give op eller holde op. Kristne har ikke råd til at give op. Når Gud forpligter os til noget, er vi nødt til at sætte vores ansigter for at opfylde det og gå igennem med det. Der er en tæt sammenhæng mellem selvkontrol og udholdenhed. Uden selvkontrol opnår vi ikke udholdenhed. Vi skal mestre vores svagheder; Ellers vil en eller anden svaghed – uanset om det er følelsesmæssig, psykologisk eller fysisk – hver gang vi bliver testet i udholdenhedsområdet få os ned, og vi vil give op lige præcis på det punkt, hvor vi skulle have holdt fast og holdt ud.

Endnu en betingelse for et vellykket løb er at have øjnene rettet mod Jesus. Som der står i Hebræerbrevet:

"Vores øjne retter sig mod Jesus, troens ophavsmand og fuldender, som for den glæde, der var stillet foran ham, udholdt korset"
(Hebræerne 12:2, NASB)

Vi er nødt til konstant at se på Jesus. Vi kan med andre ord ikke løbe løbet i selvtillid. At se til Jesus betyder, at han er vores eksempel, og vi sætter vores lid til ham. Han er forfatteren – begyndelsen til vores tro. Han er den fuldender – den, der vil bringe os igennem til sejr.

Bøn
Tak, Herre, for at hjælpe mig med at "presse på". Jeg proklamerer, at jeg ikke giver op, men retter mit blik på Jesus, ham som bringer mig igennem til sejr. Jeg skal løbe løbet med udholdenhed. Amen.

Til 7 Dec: