Til Daglig Andagt
25 Dec: Udfriet Af Korset

Lad Os Hele Tiden Ofre Et Lovprisningsoffer
Af Derek Prince

Jesu kors fjerner hindringerne for at behage os selv og behage verden. Så, når vi ikke længere er påvirket af, hvad der sker med os selv, holder vi op med at blive væsentligt påvirket af vores humør, problemer eller tilsyneladende modgang. Det, der foregår i verden omkring os, påvirker os ikke længere.

Vi sidder måske og lytter til nyhederne og står bagefter op og tænker, at situationen i verden er ret dårlig – der er kriser, katastrofer, kriminalitet, umoral. Men vi skal se, at verden ikke dominerer os, at den ikke dominerer vores tænkning. Vi er i verden, men ikke af verden. Når vi bliver løst fra slaveriet til verden – når verden ikke længere kontrollerer vores tænkning, og vi er blevet befriet af korset i vores indre holdning til verden – så er der intet tilbage, der hindrer vores lovprisning.

Vi priser ikke Gud, bare når det går rigtigt i verden eller med os selv. Vi priser Gud, fordi han er værdig til at få pris. Vores befriede ånder er ikke viklet ind i selvkærlighed og kærligheden til verden.

Du kan finde ud af meget om en person, når du studerer, hvor meget han lovpriser. Er han en træl af det gamle menneske, eller er han trådt ind i det nye menneskes genopstandne liv? Det gamle menneskes er en brokker. Når vi hører en person brokke sig, ved vi, at det er det gamle menneske der taler. Men det nye menneskes lovpriser. Hvem er du? Det gamle menneske siger: "Jeg kan ikke holde det her mere," "Det bliver for dårligt," "Ingen behandler mig rigtigt," "Hvad er der galt med verden?" Det nye menneske siger: "Halleluja! Gud ske tak og lov! Jeg er fri. Jeg er et Guds barn. Himlen er mit hjem. Gud elsker mig.”

Hvilken af disse holdninger er din?

Bøn
Tak Herre. Jeg giver dig ære og pris. Jeg proklamerer, at jeg er blevet befriet af korset for at prise Gud, for han er værdig til at blive prist. Jeg vil til stadighed ofre et lovprisningsoffer. Amen.

Til 26 Dec: