Til Daglig Andagt
13 Dec: Forløst Taknemmelighed Bringer

Lad Os Vise Taknemmelighed
Af Derek Prince

Taknemmelighed er det passende svar på, hvad Gud har gjort - og stadig gør - for os. Det er noget, vi skylder Gud, noget vi skal betale. Men udtrykket af vores påskønnelse gør også noget i vores egen ånd, som intet andet kan gøre.

Jeg udtrykker det på denne måde: Taknemmelighed frigør vores ånd for acceptabel tilbedelse og tjeneste. Derfor sagde Hebræerbrevets forfatter:

"Lad os vise taknemmelighed, hvorved vi kan tilbyde Gud en acceptabel tjeneste med ærbødighed og ærefrygt." (Hebræerne 12:28, NASB)

Uden taknemmelighed vil vores tjenester til Gud ikke være acceptable. Det er denne "taknemmelighedsholdning", der gør vores tjenester acceptable og frigør vores ånd. En utaknemmelig person er bundet i sig selv. Han er selvcentreret. Han kan virkelig ikke kende sand befrielse. Men taknemmelighed forløser vores ånd.

”Tak i alt; thi dette [at takke] er Guds vilje med jer i Kristus Jesus. Sluk ikke Ånden." (1 Tessalonikerbrev 5:18-19, NASB)

Det er et klart bud: Hvis vi ikke takker, er vi ulydige. Vi er også uden for Guds vilje. Derudover slukkes Ånden, hvis man undlader at takke. Den eneste frigivelse for Ånden - at tjene Gud på en acceptabel måde - er gennem taksigelse. Læg derefter mærke til advarslen, der afslutter Hebræerbrevet 12: "For vor Gud er en fortærende ild" (vers 29). Forfatteren fortalte os: "Vi er nødt til at nærme os denne hellige, ærefrygtindgydende Gud med den rette indstilling - med ydmyge, taknemmelige hjerter."

Bøn
Tak, Herre, for alt, hvad du har gjort for mig. Jeg proklamerer, at når jeg nærmer mig en hellig, ærefrygtindgydende Gud med et ydmygt, taknemmeligt hjerte, frigiver den indstilling min ånd til acceptabel tilbedelse og tjeneste. Jeg vil vise taknemmelighed. Amen.

Til 14 Dec: