Til Daglig Andagt
4 Aug: Stedet For Modenhed

Jeg Er Blevet Adopteret Som Guds Barn
Af Derek Prince

Det er ikke Guds hensigt, at vi skal forblive permanent som børn. Gud har en plan for, at vi skal vokse op til modne sønner. Men det er her, vi igen er afhængige af Helligånden. Uden Helligånden kan vi ikke vokse op, vi kan ikke modnes. Som Paulus sagde i Romerne 8:14:

"For alle, som bliver ledet af Guds Ånd, disse er Guds sønner" (NASB).

Ordet for "sønner" i dette vers er ikke det samme som ordet for "børn" i de andre passager. Det betyder en moden søn – en, der er ansvarlig, som har kontrol over sit liv, som ved, hvordan han skal handle, og som har autoritet.

Hvordan kommer vi til det sted for modenhed? Paulus sagde: "Alle, som ledes af Guds Ånd, disse er Guds sønner." Det er Åndens anden store tjeneste i vores liv som medlemmer af Guds familie: at modne os. Men dette kommer af én proces alene: at blive ledt af Guds Ånd. Der er ingen anden måde at nå modenhed. Og "at blive ført" er en kontinuerlig handling. Vi skal konstant ledes – hver dag, hver time, i enhver situation – af Guds Ånd. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan leve som modne Guds sønner.

Tragedien i kirken i dag er, at et utal af mennesker, der er blevet genfødt af Guds Ånd, aldrig har lært at lade sig lede af Guds Ånd. Følgelig opnår de aldrig modenhed. De forbliver altid i en eller anden forstand åndeligt barnlige. Dette resultat skyldes ikke, at bestemmelsen om modningsprocessen ikke er der, men det er, fordi de ikke har forstået, hvordan de skal benytte sig af denne bestemmelse. Bestemmelsen skal ledes af Helligånden.

Bøn
Tak, Herre, for at du valgte mig i kærlighed. Jeg proklamerer, at jeg vil bevæge mig ind i modenhed gennem processen med at blive ledet af Guds Ånd. Jeg er blevet adopteret som Guds barn. Amen.


Til 5 Aug: