Til Daglig Andagt
22 Aug: Uforgængelig Sæd

Vort Gamle Menneske Blev Aflivet I Kristus,
For At Det Nye Menneske Skulle Blive Levende I Os
Af Derek Prince

"Den, der er blevet født af Gud, synder ikke, for hans [Guds] afkom forbliver i ham;
og han kan ikke synde, fordi han er født af Gud." (1 Johannes 3:9).

Fortæller dette vers os, at en genfødt troende aldrig synder? I så fald ville mange af os blive udeladt, inklusiv mig selv! Er der nogen af os, der virkelig er født af Gud, om hvem det kunne siges: "Han kan ikke begå synd"? Det tror jeg ikke på. Hvad er så meningen med dette vers?

Min forståelse er, at det taler om den nye natur, der er blevet født i os. Dette er en natur, der ikke kan synde - Jesus-naturen. Det er det nye menneske. Dette er meget vigtigt at indse, for kun når vi dyrker og giver efter for den natur, kommer vi ind i et liv med sejr over synd.

I 1 Joh 5:4 læser vi: "For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden." Læg mærke til, at Johannes specificerede "hvad der end er født af Gud", ikke hvem som helst. Han henviste til en person, men også til en natur. Det er min forståelse. Det er det nye menneskes natur. Denne nye natur kan ikke synde; det er uforgængeligt. Ved du hvorfor det er uforgængeligt? Guds sæd forbliver i det nye menneske. Hvad er sæden? Vi finder ud af i 1 Peter 1:23:

"Blev født på ny, ikke af forgængelig sæd, men uforgængelig, ved Guds ord,
som lever og bliver til evig tid."

Hvad er arten af Guds ords sæd? Det er uforgængeligt. Dens nøjagtige modsætning er det gamle menneskes natur, som er fordærvelig (og faktisk allerede er korrupt).

Bøn
Tak, Jesus, for ombytning ved korset. Jeg proklamerer, at en ny skabning er blevet født i mig – en natur, der ikke kan synde, Jesus-naturen. Jeg proklamerer, at mit gamle menneske blev henrettet med Kristus, for at det nye menneske kunne blive levende i mig. Amen.


Til 23 Aug: