Til Daglig Andagt
6 April: Tilgivet Som Vi Tilgiver

Jesus Blev Straffet For At Vi Kunne Blive Tilgivet
Af Derek Prince

I bjergprædikenen lærte Jesus os at bede:

"Tilgiv os vores skyld [overtrædelser], ligesom vi tilgiver vores skyldnere [dem, der synder mod os]" (Matt 6:12).

Denne anmodning siger med andre ord: "Tilgiv os, som vi tilgiver." Husk, at i samme forhold, som du tilgiver andre, vil Gud tilgive dig. Hvis du fuldstændig tilgiver andre, vil Gud fuldstændig tilgive dig. Men hvis du kun delvist tilgiver andre, vil Gud kun delvist tilgive dig.

En væsentlig årsag til, at mange kristne ikke modtager svar på bøn, er deres manglende tilgivelse af andre, normalt én bestemt person. I mine erfaringer med at rådgive mennesker har jeg oplevet, at utilgivelse er en almindelig kilde til blokering i deres åndelige liv. Jeg spurgte engang en kvinde, som jeg rådgav: "Er der nogen, du ikke har tilgivet?" Hun sagde "Ja", og fortsatte med at specificere en fremtrædende person i det amerikanske justitsministerium. Jeg sagde: "Hvis du ønsker at være fri, bliver du nødt til at tilgive ham. Der er intet alternativ. Hvis du ikke tilgiver ham, tilgiver Gud dig ikke."

Er vi villige til at tilgive? Vi tænker måske, jeg ved ikke, om jeg kan. Gud kan også sige: "Jeg ved ikke, om jeg kan." Vi må hellere beslutte os. Tilgivelse er ikke en følelse; det er en beslutning. Jeg kalder dette "at rive JSD'en [jeg skylder dig] op." Nogen skylder os måske tredive tusind dollars, men vi kunne skylde Gud seks millioner dollars. Hvis vi ønsker, at han skal rive sin JSD op, må vi først rive vores op.

Det er Guds uforanderlige lov. Det er indbygget i Fadervor. Og den sidste bøn i Fadervor er en bøn om udfrielse fra den onde, satan. Vi har ingen ret til at bede om udfrielse, før vi har tilgivet andre, som vi gerne vil have, at Gud tilgiver os.

Bøn
Tak, Jesus, fordi du døde på korset for mig. Jeg erklærer, at jeg er villig til at tilgive andre, og jeg proklamere at Jesus blev straffet, så jeg kunne blive tilgivet. Amen.


Til 7 April: