Til Daglig Andagt
4 April: Vores Behov For Tilgivelse

Jesus Blev Straffet For At Vi Kunne Blive Tilgivet
Af Derek Prince

Hvad gør ordet tilgivelse så specielt og smukt? Tja, overvej nogle af de resultater, der kommer fra tilgivelse:

Forsoning
Fred
Harmoni
Forståelse
Fællesskab


Eller overvej nogle af de konsekvenser, der følger af vores manglende tilgivelse og tilgivelse:

Bitterhed
Strid
Disharmoni
Had
Krig


Til tider virker det som om, at menneskeheden er i fare for at blive overvældet af disse onde, negative kræfter. Vi kan kun undslippe denne frygtelige skæbne, når vi lærer og anvender principperne om tilgivelse.

Lad os huske, at to retninger af tilgivelse er repræsenteret i Bibelen. De er godt skildret af symbolet på vores kristne tro, korset, som har to bjælker - en lodret og en vandret. Disse bjælker repræsenterer de to retninger af tilgivelse: den lodrette bjælke repræsenterer den tilgivelse, vi har brug for at modtage fra Gud; den vandrette bjælke repræsenterer den tilgivelse, vi har brug for at modtage fra andre, såvel som den tilgivelse, vi skal give. Nåden for denne form for tilgivelse kommer kun gennem korset.

Den slags tilgivelse, vi har brug for og kan modtage fra Gud, er beskrevet smukkest i Salme 32:1-2, hvor David sagde:

"Salig er den, hvis overtrædelser er tilgivet, hvis synder er tildækket. Salig er den mand, hvis synd Herren ikke tilregner ham, og i hvis ånd der ikke er bedrageri" (NIV).

Igen, Bibelen taler ikke om en mand, der ikke har brug for tilgivelse. Det viser tydeligt, at vi alle har brug for tilgivelse fra Gud. Der er ingen undtagelser. Andre salmer fortæller os, at der ikke er nogen, som ikke synder (se f.eks. Salme 14:1-3; 53:1-3). Vi har alle syndet. Derfor har vi alle brug for tilgivelse.

Bøn
Tak, Jesus, fordi du døde på korset for mig. Jeg indrømmer mit eget behov for tilgivelse, og jeg proklamere at Jesus blev straffet for at jeg kunne blive tilgivet. Amen.


Til 5 April:
OP