23 April: Forsoning: Hjulnavet

Jesus Døde Vores Død, For At Vi Kunne Modtage Hans Liv
Af Derek Prince

For at illustrere forsoningens rolle i evangeliets samlede budskab skal du overveje strukturen af et hjul, som har tre grundlæggende dele: den ydre cirkel, egerne og navet. I dette billede repræsenterer den ydre cirkel Guds fuldstændige forsyning for alle områder af vores liv – åndelige, fysiske og økonomiske, for tid og gennem evigheden. Egerne, der støtter den yderste cirkel af hjulet, er måder, hvorpå Gud sørger for. For eksempel sørger han for gennem tilgivelse (fred), helbredelse (sundhed), udfrielse (frihed), helliggørelse (hellighed) og så videre. Nu, uden det centrale nav, har egerne intet til at støtte dem. Også gennem navet kommer drivkraften til at dreje hjulet. I Guds forsyning er forsoningen det centrale omdrejningspunkt, der leverer kraften til det kristne liv.

Fra Hebræerbrevet 2:9 lærer vi, at ved Guds nåde smagte Jesus døden for alle. Han tog vores plads; det, som tilkom os, kom over ham. Esajas 53:6 siger:

"Alle vi som får er faret vild; vi har vendt hver sin vej; og Herren har lagt os alles uretfærdighed på ham."

"Uretfærdighed" betyder også "oprør". Hele den menneskelige races oprør er opsummeret i den sætning. Vi har vendt Gud ryggen og gået vores egne veje – sat vores egne standarder, glædet os selv, levet for os selv. Vi har været oprørske, men Herren lagde alle vores oprør på Jesus; al vores oprør var samlet lagt på ham. Da han hang på korset, kom alle de onde konsekvenser af vores oprør over ham:

1 Sygdom
2 Afvisning
3 Smerte
4 Kval og endelig,
5 Død.

Men han døde ikke for sig selv. Han døde vores død. Han smagte døden i vores sted.

Bøn
Tak, Jesus, for din gerning på korset. Jeg proklamere at jeg vender mig fra mit oprør, og at Jesus smagte døden i mit sted – fordi Jesus døde min død, for at jeg kunne modtage hans liv. Amen.


Til 24 April: