Derek Prince Menu
Beslutningstid 3
Duens Salvelse
Af Derek Prince

I vores nuværende tredelte undervisnings- serie, "Beslutningens Tid", baseret på den nyligt udgivne bog, Dyret eller Lammet , fokuserer Derek Prince på følgende ubestridelige konklusioner. Den eneste måde, vi kan modstå virkningerne af dyrets natur (antikrists ånd), er at påtage sig Lammets natur, vor Herre Jesus Kristus. Den eneste måde, vi kan påtage os Lammets natur, er ved hjælp af Helligånden – Duen.

Vi Skal Beslutte

Jeg håber, du forstår klart, at du og jeg er midt i en konflikt mellem to åndelige kræfter: Lammets Ånd og dyrets ånd. I dag skal vi træffe beslutningen om, hvilken af disse der skal styre os. Det vil være for sent at ændre mening senere, når Antikrist giver sig til kende.

Hvordan kommer vi videre ind i fremtiden? Det, vi har brug for til de kommende udfordringer, er at blive "styrket af Duen" - Helligånden - som vælger at hvile og kun forblive på nogen, der udviser Guds Lams, Jesu Kristi natur. Hvad kan vi gøre for at tiltrække Duen til at komme og blive over os? Besvarelsen af det altafgørende spørgsmål er i fokus i vores afsluttende del af denne serie "Beslutningstid".

Fra Begyndelsen


Har du nogensinde overvejet, at Jesus havde brug for Helligånden, ligesom vi gør? Jesus tog aldrig æren for sig selv, men tilskrev hele sin tjeneste på grund af Helligåndens nærvær. Lad os begynde med at se på den smukke passage i Skriften, der markerer starten på Jesu offentlige tjeneste. Vi vil se, hvordan Helligånden var med Jesus lige fra begyndelsen.

Næste dag så Johannes [Døberen] Jesus komme hen til ham og sagde: 'Se! Guds Lam, som borttager verdens synd!' Og Johannes vidnede og sagde: 'Jeg så Ånden stige ned fra himlen som en due, og den blev over ham. Jeg kendte ham ikke, men han, som sendte mig for at døbe med vand, sagde til mig: 'Den du ser Ånden komme ned over og blive på ham, det er ham, som døber med Helligånden.' Og jeg har set og vidnet, at denne er Guds søn.' Igen, næste dag, stod Johannes sammen med to af sine disciple. Og han så på Jesus, mens han gik, og sagde:
'Se Guds Lam!'” (Joh 1:29, 32-36)

I denne passage er der to fremstillinger fra dyreriget. Jesus er repræsenteret som Guds Lam, og Helligånden er repræsenteret som en nedstigende due, en smuk skildring af Sandhedens Ånd. Læg også mærke til: Gud gav Johannes en dobbelt åbenbaring – Duen ville både stige ned og forblive over ham.

Hvad Leder Duen Efter?

Da duen dalede ned over mængden af mennesker den dag, hvad ledte han efter? Lammet. Hvad leder duen efter i dag? Han leder efter Lammets natur – Jesu natur. Hvis vi dyrker Lammets natur , vil Helligånden finde os, stige ned over os og blive på os.

Der er tre bibelske kendetegn ved et lams natur: renhed, sagtmodighed (ydmyghed) og offer – et liv, der er fastlagt. Når Helligånden finder den natur i et menneske, er det dér, han vælger at bosætte sig og blive. Han godkender ikke arrogance, selvsøgende, pralende eller aggressivitet. Det er kendetegn ved dyrets natur.

Duen Forbliver

Det er ekstremt vigtigt for os at se, at duen steg ned over Jesus, men den blev også over ham. Jesus sagde eller gjorde aldrig en ting, der ville skræmme duen væk. I det naturlige er duen en frygtsom fugl, let bange. På samme måde er Helligånden (Duen) også meget følsom og frygtsom. Hvis vi siger og gør de ting, han ikke siger og gør – ting der bedrøver for ham – så går han. Han tager bare sine vinger og flyver af sted. Lad os se på, hvad skrifterne siger vil tiltrække eller frastøde duen:

"Lad intet fordærvet ord udgå af din mund, men hvad der er godt til nødvendig opbyggelse, for at det kan give nåde til tilhørerne. Og bedrøv ikke Guds Helligånd, ved hvem du blev beseglet til forløsningens dag. Lad al bitterhed, vrede, ophidselse, skrig og ond tale blive fjernet fra dig samt al ondskab. Og vær venlige mod hinanden, ømhjertede, og tilgiv hinanden, ligesom Gud i Kristus tilgav jer." (Efeserne 4:29-32)

Hvad er den adfærd, der bedrøver Helligånden?

Usunde ord, bitterhed, vrede, ophidselse, råb og bagvaskelse. Alt dette er i modstrid med Lammets natur. Hvilke egenskaber tiltrækker Helligånden?

Venlighed, ømhed, gensidig tilgivelse. Ser du, når Han ikke finder Lammets natur, kan Han ikke blive. Nøglen til at have Helligåndens blivende nærvær hos os er at dyrke Lammets natur.

En Meget Vigtig Person

Efterhånden som duen stiger ned over dig og mig og forbliver, hvilket gør os i stand til at påtage os Lammets natur, er det nyttigt for os at forstå mere om, hvem dette "Faderens løfte", Helligånden, virkelig er.

Den første og mest betydningsfulde kendsgerning om Helligånden er, at han er en person – en meget vigtig person! Det er absolut nødvendigt for troende at omfavne denne sandhed. Han er ikke blot en indflydelse, en lære eller et teologisk begreb. Helligånden Han er en person – lige så virkelig som din egen far eller mor eller søn eller datter. Tænker du på ham på den måde?

Ikke alene er han en person – men han er Herre. Lige så meget som Gud Faderen er Herre og Gud Sønnen er Herre, er Gud Helligånden Herre. Derfor er vi nødt til fuldstændig at underkaste os ham i en ånd af tillid og lydighed. Vores underkastelse til Faderen og Sønnen går videre til vores underkastelse til Helligånden.

Når du og jeg begynder at reagere på Helligåndens Herredømme, vil vi begynde at se den samme holdning af ærbødighed i vores hjerter, som vi har over for Faderen og Sønnen. Jeg stoler på, at det, jeg siger, vil bidrage til at frembringe den rette holdning til Helligånden i dit liv.

Behovet For Følsomhed

Hvis Jesus havde brug for Helligånden, så har vi det også! Intet kan tage hans plads – han er uundværlig. Derfor har vi brug for et tæt, personligt forhold til ham. Hvad kræver det? Det er det samme krav som for alle vellykkede forhold – gensidig følsomhed. Tro mig, Helligånden er meget følsom over for os. Men vi skal til gengæld lære at være følsomme.

I et interview, jeg engang lavede til et kristent blad, spurgte de mig om min oplevelse efter alle disse år i kristen tjeneste. Har jeg fortrudt noget? Jeg holdt en pause, og så sagde jeg: "Ja. Når jeg ser tilbage på mit kristne liv, hvis der er ting, jeg ville ønske at ændre, ville det være de gange, hvor jeg undlod at være følsom over for Helligånden." Nøglen til vores succes med at lære at blive ledt af Ånden er følsomhed over for hans sande natur – duens natur.

Vores Svar


Hvis du og jeg ønsker at få Helligånden ned og forblive hos os, må vi give ham fuld adgang til alt i vores liv. På den måde kan han undervise dig og forvandle dig til billedet af Jesus Kristus. Han vil hjælpe dig til konstant at give dit liv til for Kristus og for hans legeme [kirken]. Han vil dømme dig, når du forvilder dig. Han vil give dig glæde i renhjertet lydighed. Efter et stykke tid vil du være modnet til det punkt, at du ikke længere vil skræmme duen væk.

Hvis du længes efter en forandring – efter et dybere forhold til Lammet og Duen – kan du bede denne bøn lige nu:

Kære Herre Jesus, jeg ønsker at genopfriske mit forpligtelse, løfte, engagement over for dig. Jeg ønsker at ydmyge mig over for dig, at modtage din tilgivelse og at gå fra denne dag fremad i den evne som kommer fra din Helligånd. Jeg ønsker dagligt at give mit liv til for dig, vandrer i renhed og sagtmodighed, ydmyghed og manifestere Lammets natur. Må duen frembringe Jesu natur, Lammets natur, i mig, så jeg kan være i stand til at stå stærk og sejrrig i de udfordrende dage nu og i de kommende – fuldt ud adlyde dig og trofast tjene dig. Amen.
OP