Derek Prince Menu
Lammets Natur
Beslutningstid 2
Af Derek Prince

I enhver studie af, hvad Skriften har at sige om slutningen af tidsalderen, er det måske ikke muligt at bestemme den præcise rækkefølge eller art af alle de begivenheder, der forudsiges. Men i lyset af alt det, der sker i verden omkring os i dag, ville det være tåbeligt fra vores side at ignorere, hvad Skriften har at vise os.

Overordnet set er der et enkelt nøgleord, som bringer fokus på alle de onde kræfter, der er blevet frigivet i denne endetidsperiode. Det ene ord er antikrist.

Det Kommende Bedrag

I denne tredelte undervisnings- serie, "Beslutningstid", undersøger vi de alvorlige konsekvenser af Antikrists opståen (dyret), og den indvirkning det vil have på os som troende og på verden omkring os. I vores første brev, dyrets natur, præsenterede jeg et bibelsk billede af, hvilken slags person Antikrist vil være, hvordan han vil fungere, og hvad han vil gøre.

I "Lammets natur", det andet brev i vores serie, betragter vi et andet slags væsen, som er det stik modsatte af Antikrist. Gennem Skriftens linse vil vi se, at kontrasten mellem disse to væsener affødes en krig mellem to åndelige kræfter: Dyrets (Satan) ånd og Guds Lams (Jesus Kristus) Ånd.

Denne konflikt vil blive præsenteret for hele verden – og hver enkelt af os individuelt – for et kritisk beslutningsmoment: valget mellem Lammets natur eller det Dyrs natur. Det er af største vigtighed for os, at vi styrker vores evne til at skelne mellem disse to naturer. Det er formålet med denne undervisnings serie, "Beslutningstid".

Super-Modstandere

Det er interessant at bemærke, at der i åbenbaringen af Lammet og åbenbaringen af dyret eksisterer en slags bibelsk "balance". I Åbenbaringens bog nævnes "Lammet" 28 gange og "dyret" 35 gange. Desuden er ordet for "Lammet" i det græske Nye Testamente arnion , mens ordet for "dyret" er therion . De to ord er meget ens i form.

Hvorfor er denne bibelske balance vigtig? Fordi enhver beskrivende betegnelse for dyrets natur finder sin diametrale modsætning i Lammets natur – den natur, vi ønsker at vælge. Når vi lærer mere om Lammets natur, vil vi se, at det viser egenskaber, der er det modsatte af dyrets egenskaber. Af natur er dyrets natur snedigt, bedragerisk, arrogant, pralende, ondskabsfuldt, grusomt, forræderisk, morderisk, despotisk og dominerende.

Guds Lam

I Johannesevangeliets første kapitel ser vi Lammet meget smukt introduceret af Johannes Døberen, som blev sendt foran Jesus som hans forløber for at bane vejen for ham. Hvordan lavede Johannes denne guddommelige introduktion? Han kaldte Jesus for Guds Lam:

Næste dag så Johannes [Døberen] Jesus komme hen til ham og sagde: 'Se! Guds Lam, som borttager verdens synd!'” (Joh. 1:29).

Hvad fortæller denne særlige titel os om Jesus?

Påskelammet

For hver israelit, der lyttede til Johannes den dag, ville ordet lam repræsentere et billede på sagtmodighed. Lam har ikke klør eller kløer. De forsvarer sig ikke. Deres udseende og adfærd repræsenterer uskyld og renhed. Vigtigst af alt var et perfekt lam forbundet med påsken, hvor Guds dom "gik forbi" israelitterne, fordi blodet fra uskyldige lam blev påført omkring dørene til deres huse.

"Når Herren går gennem landet for at slå ægypterne ihjel, vil han se blodet på toppen og siderne af dørkarmen og gå forbi døren, og han vil ikke tillade ødelæggeren at gå ind i dine huse og slå dig ned.” (2 Mosebog 12:23, NIV)

Tavshed Før Klipning

Da Jesus mødte op for Sanhedrinets domstol, forsvarede han sig ikke på nogen måde, selv om de søgte at slå ham ihjel:

"Og ypperstepræsten rejste sig i midten og spurgte Jesus og sagde: "Svarer du intet? Hvad er det, disse mænd vidner imod dig?” Men han tav og svarede intet." (Mark. 14:60-61)

På samme måde forblev Jesus tavs over for Pilatus:

"Og ypperstepræsterne anklagede ham for mange ting, men han svarede intet. Så spurgte Pilatus ham igen og sagde: "Svarer du intet? Se, hvor mange ting de vidner imod dig!" Men Jesus svarede stadig intet, så Pilatus undrede sig (blev forbløffet).“ (Mark. 15:3-5)

Dette er Guds Lam, tavst foran sine fåreklippere som profeten Esajas forudsagde:

"Han blev undertrykt, og han var plaget, men han åbnede ikke sin mund; Han blev ført som et lam til slagtningen, og tier som et får for dets klippere, han åbnede ikke sin mund." (Esajas 53:7).

For mange år siden arbejdede jeg på en gård, hvor der var fåreflokke. Mens et får bliver taget for at blive klippet, vil det blæse højt hele vejen. Men da klipperne begynder at klippe ulden af, bliver fårene i det øjeblik helt stille. Hvor præcis er Skriften!

Lammets Eksempel
Jesu rene, sagtmodige natur som Guds Lam sætter et eksempel og et mønster, som vi må lære at følge i vores liv ved hjælp af hans Helligånd. Her er Peters opfordring om dette:

"For hertil er I kaldet, fordi Kristus også led for os og efterlod os et eksempel, så I skulle følge hans fodspor: "som ikke har gjort nogen synd, og der ikke er fundet svig i hans mund"; som, da han blev udskældt, ikke hånede til gengæld; da han led, truede han ikke, men overgav sig til ham, som dømmer retfærdigt." (1 Peter 2:21-23).

Duen

Denne lammeagtige natur kan også forbindes med et andet væsen - duen. Da Johannes Døberen døbte Jesus i Jordanfloden, så han en due ned over hans fætter. Umiddelbart erklærede Johannes, at Jesus var Guds Lam.

Duen ville ikke bare sætte sig på Jesu hoved – duen ville blive på ham:

"Og Johannes vidnede og sagde: 'Jeg så Ånden stige ned fra himlen som en due, og han blev på ham." (Joh 1:32).

Jesus gjorde aldrig noget for at skræmme duen væk. Det samme skal være sandt for dig og mig. Hvis vi ønsker at have Helligåndens salvelse på os, må vi konstant bære Lammets natur. Hvis vi kun viser vores menneskelige natur, vil Helligånden (duen) aldrig komme til os. Men hvis han ser lammets natur i os, vil han slå sig ned på os. Og hvis vi fortsætter med at virke i Lammets natur, vil Helligånden forblive over os.

Vores Mest Afgørende Behov

Ved naturlig tilbøjelighed vil hverken lam eller duer kæmpe. De er fuldstændig sagtmodige og fredelige. Som kristne skal vi lære af dette. Jeg hører ofte folk bede om "kraft", og jeg takker Gud for Helligåndens overnaturlige kraft. Men kraft er ikke det, vi har mest brug for. Vores mest afgørende behov er Lammets natur. Ønsker vi det højt nok? Det tror jeg desværre ikke. Faktisk er sandheden om Lammets natur næsten blevet glemt i mange dele af Kirken.

Lad mig igen minde dig om, at hver eneste af os bliver nødt til at træffe en beslutning: I dag skal vi bestemme, hvilken natur der skal styre os. Senere, når Antikrist giver sig til kende, vil det være for sent at ændre vores mening. Antikrists ånd er aktivt og på arbejde og søger at overtage hele menneskeheden. Hvis vi ikke dyrker Lammets natur, vil vi komme under dyrets magt. Disse er vores eneste to muligheder: Lammet eller Udyret.

Hvad Med Dig?

Vi lever i en tid, hvor Lammets natur er absolut i modstrid med nutidig kultur. Jeg tvivler på, om der nogensinde har været en tidsalder, hvor kulturen har været så totalt modsat Lammets natur. Stil venligst dig selv dette spørgsmål: Dyrker jeg kvaliteter som sagtmodighed, renhed og uskyld? Måske erkender du dit behov i dette øjeblik for at forpligte dig til at påtage dig Jesu, Guds Lams natur. Hvis ja, bed venligst følgende bøn sammen med mig.

Herre Jesus, jeg er begyndt at se skønheden i Din karakter som Guds Lam. Jeg er så ked af, at jeg ikke altid har tænkt og handlet efter den natur. Men jeg vil følge dig nu. Vær venlig at gøre mig mere som dig. Herre, hjælp mig venligst med at påtage mig Lammets natur, så jeg kan træffe de rigtige beslutninger hver dag. Jeg ydmyger mig for dig, søger din styrke i min svaghed og lægger mit liv til dine fødder. Jeg beder om dette i dit dyrebare navn, Herre Jesus. Amen.

Beslutningens Tid 3: Duens Salvelse
OP