Derek Prince Menu
Beslutningstid 1
Dyrets Natur
Af Derek Prince

Da jeg først begyndte at undervise i emnet åndelig krigsførelse i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne, var mange kristne skeptiske. "Det her er for negativt. Der bliver givet for meget opmærksomhed til djævelen. Hvorfor kan vi ikke bare tale om Jesus?”

Urokkelig overfor disse indvendinger fortsatte jeg med at undervise om Guds samlede åbenbaring vedrørende endetiden, herunder budskaber fra Guds Ord om Antikrist og Antikrists ånd. Jeg tror, at kristne, der ikke er opmærksomme på bibelske formaninger om dette emne, er i stor fare for at blive revet med af bedrag.

Tættere End Vi Tror

Vi ønsker aldrig at give djævelen unødig opmærksomhed. Men når vi nærmer os denne endelige konfrontation mellem Kristus og Antikrist, er vi nødt til at forstå, hvad vi er oppe imod. For fuldt ud at forstå Guds Lam, Jesu Kristi, herlighed og kraft, er det nødvendigt at starte med at se på hans – og vores – største modstander: Satan. Det er formålet med denne tredelte, "Beslutningens Dal". I disse undervisnings serie, hentet fra den nylige udgivne bog, Dyret eller Lammet , vil vi undersøge den bibelske kontrast mellem Dyrets natur (Satan og Antikrist) og Lammets natur (Jesus Kristus).

En Kontrast I Karakter

Dyret og Lammet som åbenbaret i Skriften har fuldstændig modsatte natur. dyret er snedigt, bedragerisk, arrogant, pralende, ondskabsfuldt, grusomt, forræderisk, morderisk, despotisk og dominerende. I modsætning hertil er Lammet sandfærdigt, fredeligt, ydmygt, sagtmodigt, rent, stærkt, enkelt og selvopofrende.

Mens Jesus Kristus er Guds sande Lam, fortæller Bibelen os, at Satan er eksistensen bag dyret. Endetidskampen vil have disse to modsatrettede sider: Kristus mod Antikrist, Lammet mod dyret, Sandhed mod løgn.

I de kommende udfordrende dage vil vi enten dyrke Lammets natur eller dyrets natur. Hvilken natur vil du vælge? Nu er det tid til at beslutte.

Hvem Er Antikrist?

For at hjælpe os med at bedømme den ånd, der virker i verden i dag, lad os begynde med at undersøge ordet antikrist. Ordet Kristus er taget fra det græske ord Christos, som relaterer til det hebraiske ord Meshiach, eller på engelsk Messias ("den Salvede"). Jesus Kristus er Jesus Messias. Forholdsordet anti har en dobbelt betydning - imod og i stedet for. Antikristen er således anti-Messias, som kommer imod den sande Kristus for at få ham af vejen og erstatte ham med en falsk Kristus.

I 1 Johannes 2:18 taler apostlen Johannes om Antikrists tilstedeværelse i de sidste dage:

”Børnlille, det er den sidste time; og som I har hørt, at Antikrist kommer, således er der også nu kommet mange antikrister."

Længere fremme i 1 Johannes 4:2-3 læser vi:

"Enhver ånd, der bekender, at Jesus Kristus er kommet i kødet, er af Gud, og enhver ånd, der ikke bekender, at Jesus Kristus er kommet i kødet, er ikke af Gud. Og dette er Antikrists ånd, som I hørte skulle komme, og som nu allerede er i verden."

Inden for disse to citater ser vi tre former for "antikrist": mange antikrister (flertal), Antikrist (ental) og Antikrists ånd. Denne sidste sandhed er yderst vigtig: Enhver antikrist styres af Antikrists ånd.

Når du prøver at bedømme ånden bag en person, en situation eller en bevægelse, så spørg dig selv disse tre spørgsmål:

Henviser dette til Antikrists ånd?
Henviser det til en af de mange antikrister?
Henviser det til Antikrist?

Gennem historien har der været mange antikrister. Der er dog én, der kaldes Antikrist. Han er den ultimative manifestation af Antikrists ånd. Vi kan logisk sige, at hans komme er så nær, at hans skygge allerede er faldet hen over historiens scene.

Fire Mærker Af Antikrist
Det Første Mærke - Det Går Ud Fra Os


Vi læser om dette i 1 Joh. 2:19: [Mange antikrister] De er udgået fra os, men de hørte ikke til os; for hvis de havde hørt til os, ville de uden tvivl været blevet hos os, men de forlod os, at det skulle komme for dagen, at ingen af dem hørte til os." Antikrists ånd begynder i forbindelse med Guds folk, men de, der holder sig til Antikrist, er ikke længere sammen med de kristne. De har forladt kristendommen.

Det Andet Mærke - Det Benægter Far-Søn-Forholdet

Fortsætter med 1 Joh. 2:22: "Hvem er en løgner uden den, der benægter, at Jesus er Kristus? Han er antikrist, der fornægter Faderen og Sønnen." Dette andet mærke er meget iøjnefaldende i islam, en af de mest magtfulde antikristne kræfter i verden. På kuplen til den store moske i Omar, som står på tempelpladsen i Jerusalem, er der inskriptioner, som to gange angiver disse ord: "Gud har ikke brug for en søn."

Det Tredje Mærke - Det Benægter, At Jesus Kom I Kødet

1 Joh. 4:2 siger: "På dette kender I Guds Ånd: Enhver ånd, som bekender, at Jesus Kristus er kommet i kødet, er af Gud." Antikrists ånd benægter, at Jesus er kommet i kødet. Det vil ikke bekræfte, at Messias kom som en menneske af kød og blod.

Det Fjerde Mærke - Det [dyret] Bekender Ikke Jesus

Fortsætter med 1 Joh. 4:3: "Og enhver ånd, som ikke bekender, at Jesus Kristus er kommet i kødet, er ikke af Gud. Og dette er Antikrists ånd, som I har hørt skulle komme, og som nu allerede er i verden." Utvetydigt kan vi sige, at enhver ånd, der ikke anerkender, hvad Bibelen siger om Jesus, er en antikrist ånd.

Den Første Manifestation

Bibelen fortæller om den første gang, Antikrists ånd faktisk manifesterede sig. I Matthæus 27:21-22 stod Jesus foran Pilatus og hans anklagere, de jødiske religiøse ledere. Pilatus havde til hensigt at løslade én fange – Jesus eller Barabbas. Hvilken ville de vælge?

Landshøvdingen svarede og sagde til dem: "Hvem af de to vil I have, at jeg skal frigive til jer?" De sagde: "Barabbas!" Pilatus sagde til dem: "Hvad skal jeg da gøre med Jesus, som kaldes Kristus?" De sagde alle til ham: "Lad ham blive korsfæstet!"

Det var klart, at dette var en bevidst afvisning af Jesus og et valg af en anden i hans sted. Barabbas var en voldelig politisk fange – en kendt morder. Jesus, på den anden side, havde aldrig skadet nogen. Han havde ikke gjort andet end godt. Han havde helbredt utallige mennesker (hvoraf nogle kan have været i mængden) og havde bragt fred og kærlighed til skarer.

Dette uventede valg fra mængden er en af de mest fantastiske fakta i menneskehedens historie. Hvorfor begik jøderne den tragiske fejl? Jeg tror, at de uden at forstå det, blev overvældet af en ånd – Antikrists ånd.

Lad os ikke pege fingre ad dem. Når tiden kommer til, at vi skal træffe et sådant valg – at træffe vores endelige beslutning – bør vi være meget forsigtige med ikke selv at begå den samme fejl. En åndelig kraft fejede gennem den skare – og ændrede dem. De blev næsten sindssyge af raseri uden nogen berettiget årsag. Jeg tror, at det er det øjeblik, hvor Antikrists ånd først dukkede op på menneskehedens scene.

Jesus havde advaret det jødiske folk om dette, da de bestridte hans påstand om at være Messias:

"Jeg er kommet i min Faders navn, og I tager ikke imod mig; hvis en anden kommer i sit eget navn, ham skal I tage imod." (Johannes 5:43)

Jeg tror, at denne advarsel fra Jesus er en forsmag på, hvad der kommer til at ske i verden. Gud vil konfrontere menneskeheden med et valg: "Vil du have Jesus? Eller vil du have en anden?” Den samme åndelige kraft, som overvældede mængden på Jesu tid, vil få langt de fleste mennesker til at erklære: ”Væk med Jesus. Vi vælger...” Hvem de end vælger, vil være uendeligt meget værre end Barabbas.

Hvad Skal Vi Gøre?

De sandheder, der præsenteres i dette brev, er udfordrende. Men vi har alle et presserende behov for at modtage denne instruktion. Vi må ikke antage, at vi aldrig kunne blive bedraget.

Hvad er vores første forsvarslinje mod dette bedrag? At opretholde en lidenskabelig hengivenhed for Guds sandhed frem for alt andet i vores liv. Lad os sammen bede om det nu.

Herre Jesus, jeg takker dig for, at fordi du elsker mig, har bragt denne meget vigtige lære ind i mit liv. Hjælp mig venligst med at omfavne det, jeg lærer, og ikke at være bange. Jeg beder ydmygt, Herre, om en radikal stigning i min kærlighed og ønske om dit ord. Jeg forkynder, at dit ord er sandheden, der vil beskytte mig mod bedrag. Hjælp mig med aldrig at vælge noget eller andre end dig. Amen.

Beslutningens Tid 2: Lammets natur
OP