Derek Prince Menu
Forberedelse til at regere med Kristus 4
Bileams Fejltagelse
Af Derek Prince

Foreslået læsning:
4 Mosebog 22-25
4 Mosebog 31

Ved første øjekast kan det se ud til, at historien om Bileam, spåmanden, nedskrevet i 4 Mosebog 22-25, ikke har nogen relevans for nutidens kristne. Men forfatterne af Det Nye Testamente henviser til Bileam i tre separate passager, altid med en advarsel. Det er derfor klart, at hans historie indeholder vigtige lektioner for kristne.

Bileam er en mærkelig og spændende personlighed - en forvirrende kombination af overnaturlige åndelige gaver og korrupt karakter. Det er meget sigende, at vi ser flere og flere tjenester i nutidens kirke med en lignende kombination af åndelige gaver og korrupte karakter.

Historien om Bileam begynder med, at Israel til sidst slog lejr på grænsen til Kana'an. Deres tilstedeværelse inspirerede til frygt hos Balak, Moabs konge, hvis område grænsede op til israelitternes lejr. Tilsyneladende så han israelitterne som en trussel mod hans rige, selvom de intet havde gjort for at retfærdiggøre hans frygt.

Da Balak følte sig ude af stand til at konfrontere Israel i kamp, besluttede Balak at bruge åndelige våben mod dem. Han sendte nogle af sine fyrster - med betaling for spådom i hænderne - for at bede Bileam om at komme og forbande Israel. Som en "spåmand" (spåkone eller heksedoktor) havde Bileam ry for at udtale velsignelser eller forbandelser med en stærk virkning på godt eller ondt.

Bileam kom fra Pethor i Mesopotamien. Han var ikke israelit. Alligevel havde han en direkte personlig viden om den ene sande Gud. Da Balak bad ham om at forbande Israel, svarede han: "Jeg kan ikke gå ud over Herrens min Guds ord." Den engelske form, "HERREN" (med store bogstaver), er den accepterede oversættelse af det hebraiske hellige navn Guds, gengivet enten med "Jehova" eller "Jahve". Bileam kendte Gud ved sit hellige navn og kaldte ham "min Gud". Da Balaks udsendinge ankom, sagde Gud til Bileam, at han ikke skulle tage med dem og ikke forbande Israel (4 Mos. 22:12).

Balaks svar var at sende et større parti af mere hæderlige fyrster – med løftet om en meget større belønning. Denne gang gav Herren Bileam tilladelse til at gå på én betingelse: hvis mændene kommer for at hente dig (4 Mos. 22:20).

Der er dog ingen oplysninger om, at mændene kom for at spørge til Bileam igen. Alligevel gik han, og ved hans ulydighed pådrog han sig Herrens vrede, og rejste sig imod ham på hans rejse og næsten slog ham ihjel. Men til sidst lod Herren ham gå, men satte betingelsen: "Kun det ord, som jeg vil tale til dig, det skal du tale" (4 Mos. 22:35).

Balak bød Bileam velkommen og gjorde de mest omfattende forberedelser til, at han kunne forbande Israel. Men hver gang blev resultatet præcis det modsatte. Alt i alt udtalte Bileam fire profetier, som er blandt de smukkeste og mest kraftfulde åbenbaringer i Skriften om Guds uigenkaldelige forpligtelse til at velsigne Israel.

Forpurret af Gud i hans forsøg på at forbande Israel, foreslog Bileam en anden strategi mod dem (se 4 Mos. 31:16). Hvis de moabitiske kvinder kunne lokke israelitterne til afgudsdyrkelse og umoral, ville det ikke være nødvendigt at forbande dem. Gud selv ville bringe dom over dem. Bileams anden strategi lykkedes, og 24.000 israelitter omkom under Guds dom (4 Mos. 25:1-9).

I alt dette udviste Bileam den mest fantastiske selvmodsigelse. Mere end én gang var han blevet udtrykkeligt forbudt at forbande Israel. Ved en overnaturlig åbenbaring havde han fire gange bekræftet Guds uforanderlige hensigt om at velsigne Israel og dømme deres fjender. Men han vedblev stædigt i at samarbejde med Balak, Israels fjende, og med at planlægge Israels ødelæggelse. Det var bestemt passende, at han skulle omkomme i samme dom som de andre fjender af Israel, henrettet af israelitterne sammen med Midjans konger (4 Mos.31:8).

Vi bliver ført til at spørge os selv: Hvilket motiv kunne være så kraftfuldt og overbevisende, at det ville få Bileam til at handle i direkte modsætning til den åbenbaring, han havde modtaget fra Gud – til sin egen ultimative ødelæggelse? To forfattere af Det Nye Testamente giver et klart og specifikt svar på dette spørgsmål.

Når vi taler om falske lærere i kirken, siger Peter:

"...de har forladt den rette vej og faret vild og fulgte Bileams, Beors søns, vej, som elskede uretfærdighedens løn..." (2 Peter 2:15).

Judas siger ligeledes, når han taler om falske lærere:

"De løb ivrigt på Bileams vej til gavn..." (Jud 1:11)

Svaret er klart. Bileam blev fristet til hans ødelæggelse af kærligheden til penge. Derfor var han villig til at prostituere sine vidunderlige åndelige gaver. Sandsynligvis blev han også smigret over den opmærksomhed, han fik fra kong Balak og hans fyrster. Kærligheden til penge er tæt forbundet med ønsket om popularitet og magt. Alle disse onde lyster vokser ud af den samme jord: stolthed.

Lektioner Fra Bileam

Der er tre vigtige lektioner, som vi skal lære af historien om Bileam.

For det første har den almægtige Gud givet en uigenkaldelig forpligtelse til at etablere jøderne som hans folk for evigt. Der er ingen magt i universet, menneskelig eller satanisk, der nogensinde kan annullere denne forpligtelse. Jøderne har mange gange været utro mod Gud, og han har bragt strenge domme over dem, men deres utroskab kan aldrig annullere Guds trofasthed.

Det er vigtigt at se, at initiativet hertil kommer fra Gud, ikke fra mennesker. Jøderne valgte ikke Gud, men Gud valgte jøderne. Jeg har en ung ven, en tidligere muslim – lad os kalde ham Ali – som overnaturligt blev omvendt til Kristus. Efter sin omvendelse begyndte han at bringe alle sine klager mod jøderne frem for Gud. Til sidst svarede Gud, "Ali, dit problem er ikke med jøderne. Det er med Mig. Jeg er den, der valgte dem.” Den unge mand har nu en tjeneste, der vinder muslimer for Kristus og lærer dem at bede for jøderne.

I 4. Mosebog 24:9 afslører Bileams profeti en afgørende faktor i menneskers og nationers skæbne. Han taler til Israel og siger:

"Velsignet er den, der velsigner dig, og forbandet er den, der forbander dig."

Både personer og nationer bestemmer ofte deres skæbne uden at være klar over det ved deres holdning til jøderne. De, der velsigner, er velsignede, og de, der forbander, er forbandede.

For det andet er et af Satans stærkeste og mest succesrige våben mod os kærligheden til penge. Dette har været sandt fra kristendommens tidligste dage indtil nu. En tjeneste ledsaget af stærke overnaturlige tegn, især mirakler af helbredelse, kan næsten altid blive et middel til at tjene penge.

I 2 Korinterbrev 2:17 satte Paulus sin tjeneste i kontrast til mange af sine kristne samtidige: I modsætning til så mange sælger vi ikke Guds ord for at tjene penge. Selv på Paulus' tid brugte mange kristne deres tjeneste til at tjene penge!

Penge i sig selv er ikke onde. Det er ikke nødvendigvis syndigt at være rig. Af natur er penge neutrale. Det kan bruges enten på godt eller ondt. Men når vi begynder at elske penge, så er vi fanget i Satans snare. I 1 Timoteus 6:9-10 bruger Paulus det mest højtidelige sprog for at advare os mod dette:

"Men de, der ønsker at blive rige, falder i fristelse og en snare og i mange tåbelige og skadelige lyster, som drukner mennesker i ødelæggelse og fortabelse. For kærlighed til penge er en rod til al ondskab, som nogle har forvildet sig fra troen på i deres grådighed og gennemboret sig selv med mange sorger."

I min egen tjeneste har jeg ofte undervist om Guds plan til at få fremgang for troende, som er forpligtet til formålene med hans rige. Men når jeg ser tilbage nu, fortryder jeg enhver lejlighed, hvor jeg underviste i dette budskab uden at give det den balance med Paulus' advarsel her i 1 Timoteus 6. I mit sind ser jeg for mig troende, der er bukket under for kærligheden til penge, som mennesker, der har taget en skarp , forgiftede dolk og kastede den ind i deres eget kød. Dette er bestemt, hvad Bileam gjorde.

For det tredje skal vi forstå forskellen mellem åndelige gaver og åndelig frugt. Gaver repræsenterer evne, men frugt repræsenterer karakter. En gave kommer gennem en enkelt kort formidling, men frugt kommer gennem en langsom udviklingsproces.

At modtage en åndelig gave ændrer ikke i sig selv en persons karakter. Hvis en person var stolt eller upålidelig eller bedragerisk, før han modtog en åndelig gave, vil denne person stadig være stolt eller upålidelig eller bedragerisk efter at have modtaget den.

At modtage en sådan gave øger dog en persons ansvar, fordi det øger den indflydelse, han kan have på andre. Det bærer også med sig en fristelse til at se "succes" i det kristne liv i form af at udøve åndelige gaver snarere end i form af at udvikle en gudfrygtig karakter. Hvor paradoksalt det end kan virke, jo flere gaver en person modtager, jo mere opmærksomhed skal han lægge vægt på at dyrke frugt. Når vi går fra tid til evighed, vil vi efterlade vores gaver, men vores karakter vil være med os for evigt.

At Bileam havde en klar vision om den velsignede ende, der venter de retfærdige, fremgår af hans bøn:

"Lad mig dø de retfærdiges død, og lad min ende blive som hans!" (4 Mosebog 23:10)

Alligevel blev Bileams bøn ikke imødekommet. Han blev henrettet i Guds dom over moabitterne, hvis penge havde fristet ham til at stille sig op imod Gud.

Bileams skæbne giver en grafisk illustration af Jesu lære i Matthæus 7:21-23:

"Ikke enhver, der siger til mig: 'Herre, Herre', skal komme ind i Himmeriget, men den, som gør min himmelske Faders vilje. Mange vil sige til mig på den dag: 'Herre, Herre, har vi ikke profeteret i dit navn, drevet dæmoner ud i dit navn og gjort mange undere i dit navn?' Og så vil jeg sige til dem: 'Jeg har aldrig kendt jer; vig fra mig, I, som øver lovløshed.'”


Enkelt sagt er der ingen erstatningsmiddel for at adlyde Gud. Det alene sikrer os en plads i himlen.
OP