Til Chris's Menu
Vise Mester Bygger 2
Chris Reed

I sidste uge talte vi om de femdobbelte tjenestegaver – apostle, profeter, evangelister, pastore og lærere. De femdobbelte tjenestegaver gives til kirken, indtil den når til fuld modenhed. Jeg taler om, at hele Kristi legeme modnes, ikke kun enkeltpersoner i kirken.

"Og han gav selv nogle til apostle, nogle profeter, nogle evangelister og nogle hyrder og lærere, til at udruste de hellige til tjenestegerningen, til opbyggelsen af Kristi legeme, indtil vi alle kommer til enhed i troen og kundskaben om Guds søn, til et fuldkomment menneske, til mål for størrelsen af Kristi fylde; at vi ikke længere skal være børn, kastet frem og tilbage og båret omkring af enhver læres vind, af menneskers tricks, i den listiges list af bedragerisk planlægning, men, når vi taler sandt i kærlighed, kan vi vokse op i alle ting til Ham, som er hovedet – Kristus – fra hvem hele legemet, sammenføjes og sammenføjet ved det, hvert led leverer, i overensstemmelse med den effektive virkning, hvorved hver gør sin del, bevirker legemets vækst til opbyggelse af sig selv i kærlighed.” (Efeserne 4:11-16).

Kirken formodes at være en brud, der gør sig klar til at møde brudgommen (se Ef. 5:25-27; Åb. 19:7). Brudens parathed er betinget af gaverne fra apostlen, profeten, evangelisten, pastoren og læreren, der tjener kirken for at hjælpe hende med at blive den pletfri brud, "ikke har plet eller rynke eller noget sådant, men at hun skal være hellig og uden lyde." (se Efeserne 5:27).

Vi får rynker i vores tøj, når vi sidder for længe eller bliver uengagerede eller inaktive. Hvordan får kirken rynkerne ud af hendes tøj? Ved at rejse sig og engagere kulturen og opfylde den store opgave. Hvordan får vi pletterne af vores tøj? "Med vandbadet ved ordet" (se Efeserne 5:26). Hvem lærer kirken Guds ord? Den femfoldige apostel, profet, evangelist, pastore og lærer. Målet er, at kirken skal komme til fuldkommenhed og fylde og leve et frugtbart liv i tjeneste og tjenerskab for Gud.

"Nu er I altså ikke længere fremmede og udlændinge, men medborgere med de hellige og medlemmer af Guds husstand, bygget på apostlenes og profeternes grundvold, idet Jesus Kristus selv er hovedhjørnestenen, i hvem hele bygningen vokser sammen til et helligt tempel i Herren, i hvilket også I bliver bygget sammen til en bolig for Gud i Ånden." (Efeserne 2:19-22).

Der er ikke noget, Gud er mere optaget af end at bygge kirken op. Han er bekymret for vores nations tilstand og hvordan vi lever vores individuelle liv, men han er mere optaget af kirken. Hans topprioritet er, at Kristus bliver dannet i os i fællesskab, at vi vokser op til det fulde mål i Kristus, og at vi bliver som Jesus. Han er bekymret for dine problemer, men han forstår også, at hvis han kan ændre dig, må han ændre dine problemer.

Nogle mener, at apostle og profeter er holdt op med at fungere i kirken i dag. Jeg vil gerne gøre det eftertrykkeligt klart, at Bibelen er den eneste kilde til lære og tro i kirken, men hvordan tager vi Bibelens universelle sandheder og anvender dem på disse tider? Hvad siger Gud til denne generation om, hvordan kirken kan bygge på Kristi grundvold og vokse ind i Kristus? Apostlene og profeterne er kaldet til at søge svar på disse spørgsmål. De spørger: "Hvordan viser Guds ord os, hvad Gud siger og gør på jorden i dag?"

Hver person, der tjener i den femdobbelte tjeneste, skal være udvalgt af Gud. Det er ikke et kald eller en karriere, vi kan vælge. For eksempel kan vi være profetiske, men uden Guds kald er vi ikke en profet. For at Kristi legeme kan nå sin fulde modenhed og fuldendelse, har vi brug for en reel genoprettelse af Herrens frygt. Det sande mål med den femfoldige tjeneste er at hjælpe alle troende til at modnes i Kristus, at se den fulde manifestation af Guds sønner og døtre og at se den fulde manifestation af Kristi herlighed gennem hans legeme på jorden. Det er Guds hjertes prioritet – ikke at gøre os velhavende og populære.

Han ønsker, at vores bekymringer skal være på linje med hans og vores tanker for at være som hans, og at se hans kirke komme ind i Kristi fylde som dens højeste prioritet.

”For at Kristus må bo i jeres hjerter ved tro; at du, der er rodfæstet og grundfæstet i kærlighed, kan være i stand til sammen med alle de hellige at forstå, hvad bredden og længden og dybden og højden er – at kende Kristi kærlighed, som går videre end kundskab; så du kan blive fyldt med al Guds fylde” (Ef 3:17-19).

Gud bekymrer sig mere om dette end noget andet.
OP