Til Chris's Menu
Vise Mester Bygger 1
Chris Reed

9. Thi Guds medarbejdere er vi; Guds ager, Guds bygning er I.
10. Efter den Guds nåde, som blev givet mig,
har jeg som en kyndig bygmester lagt grundvold, men andre bygger videre på den.
Men enhver se til, hvorledes han bygger!
11. Thi ingen kan lægge anden grundvold end den, der er lagt, nemlig Jesus Kristus. (1 Kor 3:9-11).

Vi kan sige, "vi er Guds bygning." Han har en plan for hver enkelt af vores liv. Gud tillader os også at hjælpe med at bygge hans kirke til at blive en hellig bolig for Guds Ånd. Det er derfor, Gud gav os den femdobbelte tjeneste af apostle, profeter, evangelister, pastore og lærere.

Der har i årenes løb været megen debat i kirken om, hvorvidt to af disse tjenester – apostle og profeter – stadig er for i dag, men at benægte apostlenes og profeternes gyldighed er at tage disse vitale tjenestefunktioneri ud af kirken. Vores opstandne Frelser har givet disse tjenester med det formål at bygge kirken til en hellig bolig for Guds Ånd. At benægte, at disse tjenestegaver eksisterer, er at afskære os selv fra en forsyning af nåde, som ellers effektivt kunne kommunikere Guds stemme og vilje – en nåde, vi ikke har råd til at være foruden.

Denne uenighed i Kristi legeme er sigende fordi den frustrerer formålet og skæbnen for Kristi legeme. Dette er ikke kun en teologisk eller akademisk uenighed. Det bunder i, hvordan den opstandne Kristus bygger sin kirke, sin bolig eller bolig på jorden.

Med apostle og profeter i dag kan vi modtage Herrens nåde gennem dem med al ydmyghed og sand virke for at bygge Guds hus på jorden. Jeg taler ikke om selvbestaltede apostle og profeter, som deler åbenbaringer, der ikke stemme overens med Bibelen. Absolut ikke. Men vi må se værdien af apostle og profeter i lyset af den femdobbelte tjeneste.

Når vi tænker på "gaver" i kirken, tænker vi måske på Helligåndens ni gaver: tungetale, udlægning af tungemål, bedømmelse, profeti, helbredelse, mirakler, tro, visdomsord og kundskabsord. Men vi taler om de fem tjenestegaver som beskrevet i:

Ef. 4:11-16.
Og Han's gaver var forskellige: Han udpegede selv og han udnævnte selv nogle som apostle [specielle budbringere, repræsentanter], andre profeter [inspirerede af Gud og gør rede for Guds vilje], og igen andre som evangelister [evangeliske prædikanterder spreder de gode nyheder om frelsen, rejsende missionærer], nogle pastore [hyrder for Han's flok] og lærere [som udlægger af det profetiske budskab og underviser i, vejlede i, instruere i Guds Ord]. Og Han gjorde dette for at gøre de hellige [Guds folk] fuldt beredt til deres tjenestegerning, at opbygge Kristi legeme, Kirken indtil vi alle [kan blive udviklet, kommer ind i,] opnå enhed i troen og i forståelse af [fuld og nøjagtig] kundskab om og kendskab til Guds Søn, vokse op til en åndelig moden troende, [fuldkommen personlighed, som intet mindre er den standard, højden af Kristi egen fuldkommenhed] til det mål af vækst, da vi kan rumme Kristi fylde, og fuldstændig findes i Ham [Han's manifesteret åndelige fuldstændighed og udøve vores åndelige gaver i enhed], så vi ikke længere skal være umyndige, uforstandige [åndelige umodne] børn, som slynges [ligesom skibe på et stormfuldt hav] frem og tilbage mellem tilfældige vindstød af [skiftende] lære, og kastes frem og tilbage og drives hid og did af alle mulige lærdoms vinde, [være et bytte for] list og kløgt af skrupelløse menneskers taskenspillerkunst/kneb, listige bedrager når de underfundigt lyver og forleder til vildfarelse og ligger på lur for at bedrage med at opfinde fejl [for personlig profit]. Men, snarere tale sandheden i kærlighed [altså i alle ting, både i vores tale og handle i sandhed, så vores liv udtrykker Han's sandhed] så vi kan vokse op i alle ting i Ham, som er Hovedet, Kristus selv (Messias, den Salvede). Ham skyldes det, at hele legemet [kirken i alle dens forskellige dele så hver del fungerer korrekt] og vokser sin vækst, så det opbygges i uselvisk kærlighed, idet alle de enkelte led hjælper til at knytte og holde det hele sammen, efter den kraft, der er tilmålt hver enkelt del.

Igen beskriver den femfoldige tjeneste arbejdet for apostle, profeter, evangelister, pastore og lærere. Hvordan kan vi sige, at evangelister, præster og lærere stadig er for i dag, men ikke apostle og profeter? Der er ikke noget skriftsted, der understøtter det. Faktisk fjerner dette to af de fem embeder fra kirken.

Kirken er "bygget på apostlenes og profeternes grundvold, idet Jesus Kristus selv er hovedhjørnestenen" (se Ef 2:20). Så hvis de apostoliske og profetiske tjenester ikke er en del af det fundament, så kan vi ikke virkelig bygge noget på det. Igen, vi taler ikke om apostle og profeter, der kommer med ekstrabibelske åbenbaringer; vi taler om tjenestegaver, som er nødvendige for, at kirken kan komme til sin fylde og fuldendelse. Gud ønsker, at hans hus på jorden bliver bygget færdigt.

Efeserbrevet 4 taler om Jesus, når det siger: "Han gav selv nogle til at være apostle, profeter, evangelister, præster og lærere." Jesus gav disse fem tjenestegaver, så hans kirke kunne vokse, blive fuldkommen og vokse. Denne passage nævner ikke en skæringsdato for kirken til at udøve alle fem tjenester Vi bør forvente, at alle disse gaver fortsætter, fordi formålet, som de blev givet til, endnu ikke er opfyldt. Hvis vi stadig ser alle de åndelige gaver fungere i dag, hvorfor så ikke alle tjenestegaverne? Vi lægger stadig hænder på mennesker, og de er stadig helbredt.

Og "Han selv" vælger stadig, hvem der skal være apostle og profeter. Dette er ikke noget mennesket kan vælge eller nægte. Jeg kan ikke lægge hænder på nogen og gøre dem til en profet; Jeg kan kun hjælpe dem med at opildne de gaver, der er i dem (se 2 Tim 1:6). Kristus "selv" vælger, hvem der vil hjælpe ham med at opbygge hans femdobbelte tjeneste for at lede hans kirke. Målet med den femdobbelte tjeneste er at bygge kirken til dets fulde mål, så vi alle kan begynde at tale, tænke og handle som Jesus.

Vise Mester Bygger 2
OP