Til Chris's Menu
Englenes Tjeneste 2
af Chris Reed

Budskabet om englesom jeg talte om, hvordan engle kan hjælpe kristne, når de udfører deres opgaver i Guds rige. Jeg vil nu gå mere i dybden om nogle af de forskellige typer engle.

Den første type engle er serafer. Serafer er de engle, der er tættest på Guds trone. En seraf beskytter Guds lys og glans. I Esajas 6 ser vi denne type engle med seks vinger – to til at dække deres fødder, to til at dække deres ansigter og to til at flyve. Disse engle er også ansvarlige for tilbedelse.

Den anden type engle er keruber. Keruber har fire vinger, i modsætning til de andre engle, der har seks. Deres formål er at beskytte eller at dække og beskytte Guds herlighed. Så i det øjeblik du bliver salvet eller modtager en gave eller et kald, vil en kerub blive tildelt dig.

Vi ved, at Gud er skaberen. Kol. 1:16 siger: "For ved ham er alt skabt, som er i himlen og på jorden, synligt og usynligt, uanset om det er troner eller herredømmer eller magter eller magter. Alt er skabt ved ham og til ham." I modsætning hertil kan Satan kun transformere det, der allerede er blevet skabt, så nogle engle har dæmoniske modstykker. Troner, herredømmer, fyrstedømmer og magter repræsenterer hver især en type engel eller falden engel.

"Fyrstedømme" er faldne engle, der havde magten til at forvandle sig selv. De antog former i takt med, hvor de faldt. For eksempel var Leviatan et havdyr (se Esajas 27:1). Det, der engang var troens engle, blev frygtens dæmoner og valgte at følge Satan og operere på den anden side af deres evner.

"Magter" er engle, der overvåger bevægelsen af himmellegemer, som planeter og stjerner. De repræsenterer også Guds kraft. Der er dog kræfter, der blev dæmoniske. Ef. 6:12 siger: "For vi kæmper ikke mod kød og blod, men mod magter, mod magter, mod herskere i denne tids mørke, mod ondskabens åndelige hærskarer i de himmelske steder."

"Troner" er engle, der er symboler på Guds retfærdighed og autoritet i Ånden. Daniel profeterede om troner og sagde: "Jeg så, indtil troner blev sat på plads, og den Gamle af dage blev siddende" (se Dan. 7:9).

Bibelen taler også om "herredømme". Den siger, at Jesus Kristus sidder "højt over al magt og myndighed, magt og herredømme" (se Ef. 1:18-21). Det er derfor, han gav sine disciple Missionsbefalingen (se Matthæus 28). Der er dæmoniske ånder over byer, landsbyer, stater og nationer, men de kan miste deres herredømme, når evangeliet forkyndes.

Så er der tjenende engle. Disse engle er ordineret til at tjene dig efter en stor tid med problemer eller prøvelser. De skal hjælpe dig med styrke, ligesom da de tjente Jesus i Matthæus 4.

Så er der vogtere, som våger over dig og giver en rapport til Gud om dig. Vi læser om dem i Dan. 4:13.

I Luk. 2:13 læser vi også om himmelske sangere, "en mængde af den himmelske hærskare", som lovpriste ved Jesu fødsel.

Der er også Guds dæmoniske sønner, som villigt forlod himlen og tog fysisk form. Vi læser om dem i Job 1, hvor der står, at Guds sønner talte til Gud, og Satan var med dem.

Sidst men ikke mindst er der høstengle, som vi vil se mere til i de kommende dage. Jobbet med høste engle er at bringe de troendes endetidshøst ind. Bibelen siger, når Jesus vender tilbage: "Han vil sende sine engle med en kraftig basunklang, og de vil samle hans udvalgte" (se Matt 24:30-31).

For nylig vågnede jeg og hørte en lyd som noget, der blev skærpet med en flintsten. Jeg hørte det syv gange. Jeg bad senere og spurgte: "Herre, hvad var det for en lyd?" Helligånden talte til mig lige så tydeligt, som jeg nogensinde har hørt ham, og sagde: "Høstens engle skærper deres segl."

Hvordan frigøres eller møder vi engle? Nå, vi beder ikke til engle, men vi kan bede Gud om deres hjælp. Nøglen er, at vi må forvente at se og modtage hjælp fra engle.
OP