Tilbage til Menu
Opdag Guddommelige Strategier
af Bobby Conner

"Bed Gud ... om guddommelig visdom og strategier!"


Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, [at lede ham gennem en beslutning eller omstændighed
da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet.
Jakob 1:5.

Denne guddommelige visdom er ikke forbeholdt de få udvalgte, men er tilgængelig for alle troende, som hungrer efter intimitet med Herren og oprigtigt søger at fremme Han's rige. Oprigtige sandhedssøgere vil hurtigt opdage, at Gud har åbnet en dør af guddommelig åbenbaring på vid gab for dem, der vender sig væk fra det kødelige, naturlige sind og vælger at blive i Guds hellige nærvær (se Salme 91:1).

Guddommelig visdom vil specifikt løfte os op til et højere niveau i Åndens rige, så Herren kan åbenbare sine guddommelige strategier og kraftfulde planer (se Esajas 55:9).

Herren udsender en specifik invitation til sin brud om at "komme herop" (se Åbenbaringsbogen 4:1) for at modtage Han's vejledning til Han's riges fremgang på jorden. Ligesom Boaz forfremmede Ruth, fra hjørnet af høstmarken til midterscenen, er Kristi brud på vej frem i spidsen for menneskehedens historie (se Rut 2:15).

Guddommelig visdom - Det vigtigste.
Elskede, at søge guddommelig visdom er ikke en mulighed. Som troende er vi faktisk befalet at opnå guddommelig visdom og værdsætte den som en topprioritet. Skriften instruerer os i at opnå visdom for enhver pris.

Overvej advarslerne i:

Ordsprogene 4:5-9 AMP.
5 "Få [dygtig og gudfrygtig] visdom! Tilegn dig forståelse [søg aktivt åndelig dømmekraft, moden forståelse og logisk tolkning]!
Glem ikke og vend dig ikke bort fra min munds ord.
6 “Vend dig ikke bort fra hende (Visdom), så vil hun vogte og beskytte dig;
Elsk hende, og hun vil passe på dig.
7 “Begyndelsen på visdom er: få visdom (dygtig og gudfrygtig visdom)! [For dygtig og gudfrygtig visdom er det vigtigste.] Og med alt, hvad du har fået, skal du opnå forståelse (dømmekraft, forståelse og tolkning).
8 Pris visdom [og ophøj hende], og hun vil ophøje dig; Hun vil ære dig, hvis du omfavner hende.
9 Hun vil lægge en nådekrans på dit hoved; Hun vil give dig en krone af skønhed og herlighed."
Vi skal søge visdom fremfor alle de jordiske skatte:

Ordsprogene 16:16.
Hvor meget bedre er det at få visdom end guld! og for at få forståelse er at blive valgt over sølv.

Guddommelig visdom - Versus Naturlig Forståelse

Fantastiske råd er givet i Ordsprogene 23:4 : "...hold op med din egen [menneskelige] visdom."
Alene menneskelig, naturlig viden og forståelse uden guddommelig visdom er værdiløs. På trods af vores bedste anstrengelser og hensigter, er vores naturlige sind og menneskelige intelligens, uden Helligåndens vejledning og oplysning, kan vi ikke forstå Guds ord, kommunikere med Gud Fader eller følge Guds Hellige Ånds ledelse denne storslåede person.

... Øjet har ikke set, og øret har ikke hørt, og det er ikke kommet ind i menneskets hjerte, hvad Gud har beredt for dem, der elsker Ham.

1. Da jeg kom til jer, brødre, kom jeg heller ikke og forkyndte jer vidnesbyrdet fra Gud med fremragende veltalenhed eller visdom.
2. Thi jeg havde fattet det forsæt ikke at ville vide af noget andet, medens jeg var iblandt jer, end Jesus Kristus og det som korsfæstet.
3. Og jeg kom til jer i svaghed og frygt og megen bæven,
4. og min tale og mit budskab virkede ikke ved visdoms overtalende ord, men ved Ånds og krafts bevis,
5. for at jeres tro ikke skulle bygge på menneskers visdom, men på Guds kraft.
6. Dog, visdom taler vi blandt de fuldvoksne, men en visdom, der ikke stammer fra denne verden, ej heller fra denne verdens herskere, som mister deres magt.
7. Nej, vi taler Guds visdom, den hemmelige, skjulte, som Gud før verdensløbets begyndelse har forudbestemt for at føre os til herlighed.
8. Den har ingen af denne verdens herskere kendt; thi hvis de havde kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre;
9. men den er, som der står skrevet, »hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opkommet i noget menneskes hjerte, hvad Gud har beredt for dem, der elsker Ham.
10. Thi os har Gud åbenbaret det ved Ånden; Ånden ransager jo alt, endog Guds dybder.
11. Thi hvilket menneske ved, hvad der bor i mennesket, uden menneskets ånd, som er i ham? Således kender heller ingen, hvad der bor i Gud, uden Guds Ånd.
12. Men vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra. Gud, for at vi kan lære at kende, hvad Gud i sin nåde har skænket os;
13. og derom taler vi ikke med ord, lærte af menneskelig visdom, men med ord, lærte af Ånden, idet vi tolker åndelige ting for åndelige mennesker*.
* eller: med åndelige ord.
14. Men et sjæleligt’ menneske tager ikke imod det, der stammer fra Guds Ånd; thi det er ham en dårskab, og han kan ikke forstå det, thi det må bedømmes åndeligt.
*et menneske som bare er sjæl , men ikke har Gud's Ånd. se: Judas
15. Den åndelige derimod kan bedømme alt, men selv kan han ikke bedømmes af nogen.
16. Thi hvem har lært Herrens sind at kende, så han skulle kunne undervise Ham? Men vi har Kristi sind.
1 Korintherbrev 2:1-16

Vores naturlige sind er ikke blot utilstrækkeligt/uduelig: At følge vores kødelige tanker og ræsonnement er fjendtlighed over for Gud, dette er en alvorlig sag, elskede.

6. For det at være kødelig sindelag er at attrå døden, men at have et åndelig sindlag, er at attrå liv og fred.
7. Fordi det kødelig sindelag er fjendskab imod Gud, for det bøjer sig ikke under Guds lov, og det kan det heller ikke gøre;
Romerne 8:6-7.

Som Kristi disciple tør vi ikke blive ved med at stole på vores naturlige sind, men vi må forny vores sind for at blive "åndelig sindet." Hvis vi ikke fornyer vores sind, vil vores mangel på viden om den Hellige i sidste ende føre til vores ødelæggelse. Guds Ånd advarer os i en usædvanlig ligefrem sandhed i Hoseas 4:6: "Mit folk er ødelagt på grund af mangel på viden." Skriften taler ikke om blot menneskelig viden, men i stedet guddommelig oplysning, visdom fra oven. Vi står over for ødelæggelse, hvis vi undlader at tilegne os guddommelig visdom – hvis vi fortsætter med at leve i overensstemmelse med vores egen, menneskelige ræsonnement.

Denne sæson er ikke en tid til at snuble rundt i labyrinten af menneskelig filosofi eller psykologi, forgæves spekulere om fremtiden eller genoplive tidligere lovovertrædelse, forseelse der allerede er blevet tilgivet. Disse mentale spekulationer og undersøgelser kan virke retfærdige og endda hellige, men Skriften advarer os om, at der er en vej, der viser sig rigtig for mennesket. Det er dog vejen til død og ødelæggelse (se Ordsprogene 14:12 ).

Vi må tillade Guds ord at blive "kød af vores kød". Vi må erstatte de kødelige veje i vores verdslige ræsonnementer og overbevisninger; med Herren Jesu Kristi person som åbenbaret for os i Skriften.

Og bliv ikke ligedannet med denne verden, men bliv forvandlet ved fornyelse af jeres sind, så I kan stå prøven, hvad der er Guds gode, antagelige og fuldkomne vilje. - Romerne 12:2.
Guddommelig Visdom - Gennem Hellighed og Herrens Frygt

Ingen skat i himlen eller på jorden er mere værdifuld end denne visdom fra oven – visdom, der er Kristi, vor Herre, person! Guddommelig visdom er så utrolig vigtig og faktisk uvurderlig. Visdom er faktisk Kristus selv. Paulus siger dette så klart i sit første brev til menigheden i Korint.

...Kristus Guds kraft og Guds visdom. -1 Korintherbrev 1:24

Men det er Han's værk, at du er i Kristus Jesus, visdom fra Gud [Han's frelsesplan åbenbaret]...."
1. Korintherbrev 1:30.

Gud tilbyder hver af os meget højere visdom, frigivet ved Guds Ånd. Nu er tiden inde til at omfavne ægte, autentisk visdom, som er Kristus selv. Du spørger måske, hvordan du opnår denne meget ønskede guddommelige visdom – den lidenskabelige søgen og rungende spørgsmål gennem menneskehedens historie. De hellige skrifter afslører præcist svaret:

Men til mennesket sagde Han: Se, Herrens ærbødige og tilbedende frygt – det er Visdom; og at afvige fra det onde er forstand.
Job 28:28.

Den ærbødige frygt og tilbedelse af Herren er begyndelsen på visdom og dygtighed [danner præcedens. og det første væsentlige, forudsætningen og alfabetet]; en god forståelse, visdom og mening har alle dem, der gør [Herrens vilje]. Deres lovprisning af Ham varer evigt. Salme 111:10 AMP

Den ærbødige og tilbedende frygt for Herren er begyndelsen og den vigtigste og første del af viden [dens udgangspunkt og dens essens]; men tåberne foragter dygtig og gudfrygtig visdom, vejledning og tugt.
Ordsprogene 1:7.

Den ærbødige og tilbedende frygt for Herren er begyndelsen (den vigtigste og udvalgte del) af visdom, og viden om den Hellige er indsigt og forståelse. – Ordsprogene 9:10AMP

Hvad er de første skridt til at modtage visdommen fra oven? Denne vej til Herrens guddommelige visdom går ind gennem to porte: hellighed (som udtrykt i ydmyghed) og ærbødighed eller frygt for Herren. Disse er portene, der fører til visdommens vej. Gud modstår de stolte, men han giver de ydmyge nåde (se Ordsprogene 3:34 og 1 Peter 5:5).

Hvad er denne nåde, som Han skænker de ydmyge? Det er nåden eller den guddommelige evne til at kende Ham og Han's strategier for at bringe Han's rige til jorden – nåden for guddommelig visdom.

Guddommelig Visdom - Gennem Helligånden

Det er i sandhed Helligånden alene, der giver guddommelig visdom. Læg mærke til Kristi ord nedskrevet i Johannes 16:13 AMP: "Men når Han, Sandhedens Ånd (den Sandhedsgivende Ånd) kommer, vil Han vejlede jer til hele sandheden (den hele, fulde sandhed). For Han vil ikke tale Han's eget budskab [med egen autoritet], men Han vil fortælle alt, hvad Han hører [fra Faderen; Han vil give det budskab, der er givet Ham], og Han vil kundgøre og forkynde for jer, hvad der skal kom [det der vil ske i fremtiden]."

Læreren, der vil lede os ind i visdom, er Guds Helligeånd. Ånden alene – ikke vores naturlige sind – kan lede os ind i al sandhed, som er Kristus Jesus. Specifikt vil Ånden "forkynde og forkynde for dig de ting, der skal komme [der der vil ske i fremtiden]."

Hvorfor er denne sandhed så vigtig for i dag? Mens verdensøkonomierne falde sammen pensionsopsparingen svinder ind, og jordskælv, tsunamier, hungersnød og oversvømmelser ødelægger samfund, ser det ud til, at hele verden søger at kende, hvad der vil ske i fremtiden. Uden et reelt forhold til Kristus Jesus kan menneskeheden ikke finde sand visdom. Det er dage med intenst og dybt bedrag. Det meste af menneskeheden er vildledt, blind for sandheden, snubler mod død og ødelæggelse (se Matthæus 7:13). Mens mænd og kvinder fortsætter med at afvise Kristus, splitter og ødelægger frygtens ånd, anklagerens ord, bitterhed, vrede, okkultisme, misundelse, jalousi og afvisning familier, bydele og nationer. Disse dage, som vi står over for, kræver, at vi alle bevæger os og taler i en åbenbarende sandhed – ikke naturlig – forståelse af tider og årstider, og at vi modtager Guds vejledning, når vi omfavner løftet i Nehemias 9:20 , som forsikrer os om, at Gud vil frigive til os Han's Ånd til at vejlede os.

Som trofaste tilhængere af Kristus vandrer vi som lysbærere i en mørk tid. Gennem os vil Guds Ånd frigive guddommelig visdom for at befri mænd og kvinder fra fangenskab af satans løgne (se Joh 8:12). Guds børn vil skinne med guddommelig visdom, Kristus selv. Vi må stole på Kristi åbenbarende lys og oplysning og dele Han's visdom med dem, hvis sind er omgærdet af løgne og bedrag.

Guddommelig Visdom - Gennem Guds Ord

En god, praktisk øvelse for at opnå guddommelig visdom er at studere et kapitel i Ordsprogenes bog hver dag. Du vil blive overrasket over den sunde visdom, som vil blive givet dig af Guds Ånd. Den største lærebog om livet er Bibelen; på dens sider er den indsigt, der vil forvandle hele dit syn på livet (se Salme 119:9-11 ).

Tag dig tid hver dag til at fodre din sjæl med Himlens manna!

Nærm dig Herren med ærbødighed og ærefrygt, og ydmyg dig over for Han's majestæt. Vi skal ikke komme i vores hellighed og retfærdighed, men klædt i Kristus! Gå frimodigt frem til Han's nådens trone og bed til vor Fader Gud med et oprigtigt hjerte om Kristi visdom. Bed Helligånden om at oplyse din forstands øjne , så vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens Fader, må give dig visdommens og åbenbaringens ånd i kundskab om ham: Din forstands øjne bliver oplyst - Efeserne 1:17-18.

Hvis vi spørger i barnlig tro og tror på Han's ord, vil Gud generøst give denne tiltrængte visdom: Hvis nogen af jer mangler visdom, så lad ham bede den givende Gud [som giver] enhver mildt og modvilligt, uden at bebrejde eller finde fejl, og det vil blive givet ham. - Jakob 1:5 Fordelene og velsignelserne ved guddommelig visdom er enorme. Visdom frembringer forståelse, som bringer fremgang og gunst.

Den, der bevarer forstanden, skal have fremgang og finde det gode. –
Ordsprogene 19:8.

Kristus Jesus siger, at det er, når vi først søger Han's rige, at alt andet vil blive sat på rette plads
(se Matt 6:33).

Guddommelig Visdom - At Forkynde Kristus I Kraftt

Når vi ydmyger os selv og søger Gud "med rene hænder og et rent hjerte" (se Salme 24:4), vil Rådets Ånd frigive os den hårdt tiltrængte guddommelige visdom for vores tid. Gud ønsker at frigive åbenbaring og dømmekraft på et højere niveau, og bringe os ud af verdens forvirring og kaos. Når vi fornyer vores sind med Guds ord, vil vi kende Gud og "vil skinne stadig klarere og udføre "store bedrifter" (se Daniel 11:32 ). Hvad er de store bedrifter? At prædike Kristus i Åndens "kraft." Vores vidnesbyrd om evangeliet er ikke at være med "menneskelig visdoms overbevisende ord" (se 1 Korintherbrev 2:4-5). Men, som Paulus fortsætter: "...til demonstration af Ånden og kraften, for at jeres tro ikke skal være i menneskers visdom, men i Guds kraft." For at opleve Guds kraft vidste Paulus, at han krævede Guds guddommelige visdom – ikke blot menneskelig ræsonnement. Paulus skriver, at han ikke taler "denne tidsalders visdom og heller ikke om denne tids herskere", men han taler snarere "Guds visdom i et mysterium, den skjulte visdom, som Gud før tiderne har fastsat til vor ære" ( se 1 Korintherbrev 2:6-7).

Mine elskede, lad os alle kæmpe om Kristi belønning besiddelse, Guds visdom! Ønsk oprigtigt denne guddommelige visdom, og søg Ham altid frem for alt andet. Forbered dig på at være vidne til Herrens mægtige kraft til at elske de afhængige og fortabte; tjene de fattige, helbrede de syge, oprejse de døde, profetere for nationer og fremme Guds rige på jorden – gennem dine egne hænder og hjerte! Vandre i Kristi visdom.
OP