Hjem   Bibel Studie Menu   Nye Skabnings Menu

Forord Til
En Hel Ny Skabning

Når jeg vil tale om den nye skabning er det på grund af en stærk oplevelse jeg havde for et stykke tid siden.

Som sædvanlig sad jeg og læste i min læseplan, da der kom en tanke snigende om noget der var sket for ca. 50 år siden. Tanken var ikke særlig rar og det var bestemt ikke noget godt, og da jeg begyndte at følge tanken, da, lød det meget klart inde i mig, "er du ikke en ny skabning, er den gamle Preben ikke død." Jeg udbrød med det samme højt, "Jo, i sandhed, ´Jeg er en hel ny skabning i Kristus.´"

Den første indskydelse var fuldstændig væk og en behagelig fred fyldte mig, og selvfølgelig var jeg klar over at det var Helligånden der var kommet på banen. Hvor er jeg taknemlig over at have Han's hjælp.

Efter denne oplevelse sad jeg og tænkte over denne hændelse, og mine gik tanker tilbage på alle de gange hvor jeg var blevet angrebet med tanker og hvor let disse tanker havde forstyrret mig når jeg læste i Guds ord. Jeg blev også opmærksom på at det virkede irritation og vrede når jeg blev afbrudt i min læsning, hvilket gjorde at min læsning ikke fik den værdi Herren ville give mig, tværtimod.

Selv nu i skrivende stund, kan jeg se hvordan fjenden bruger dette til at forstyrre læsning og studie af Guds ord, nok ikke alene for mig, men nok for de fleste af Guds børn. Derfor vil Helligånden og jeg gå mere i dybden med dette tema og håbe på at det både vil hjælpe og give en større forståelse hos jer mine søskende.

Fjenden ved hvor vigtig Guds ord er og hvilken magt det har, derfor er han ikke på nogen måde interesseret i at Guds folk skal kende ordet, vi kan jo se i Mark. 4:15, hvor Jesus taler om bonden der går ud for at så, og i v:15, "at satan straks kommer og borttager ordet." Han har haft held med i for lang tid. Vi Guds folk skal være lys i denne verden, og vi ved at fjenden er det mørke som er i verden.

Vi må forstå og erkende at vi har en fjende og vi skal forstå hans rænker, og når vi gør det, vil han ikke have mulighed for at narre os, ihvertfald ikke ret længe, samtidig skal vi ikke give fjende for meget opmærksomhed. Vi ved at vi har fået en anden stedfortræder for Jesus, Joh. 16:7, Talsmanden, Sandhedens Ånd og at Han skal være i os. Vi er også blevet fortalt i Joh. 16:13, at Han skal vejlede os til hele sandheden. Ved at have et intimt fællesskab med den Hellige Ånd sætter vi ikke Jesus på anden pladsen, men vi kan samtidig have det samme intime fællesskab med Jesus, vi må lære at skelne. Har vi det, gælder det også Faderen. Jesus siger nooget meget stærkt i Joh. 14:7, "Havde I kendt mig, så havde I også kendt min Fader; og fra nu af kender I Ham og har set Ham." Vi ser her den Treenige Gud, hvilket jeg kan forklare på denne måde, når Jesus talte var det Helligånden i Ham der kom med den oplysning. Helligånden er også Faderens Ånd.

Men lad os gå videre og begynde at se på hvad Helligånden har at sige om emnet En Hel Ny Skabning. Når jeg har taget skriftstederne i denne undervisning, er det for at opfordre dig til at have din Bibel ved siden af dig og gå ind og læs og mediter på alle de skriftstederne der er taget med. Jeg vil også gerne indrømme at for nogen vil dette her måske mere opleves som mælk, dog har jeg den opfattelse at vi er mange der trænger til at få den nye mælk som Helligånden vil give os. Lad os ikke være hårdhjertet, men have et åbent sind og lad os være lærevillig. Er vi det, vil lyset snart skinne i os og i vore menigheder og i vor nation.

Lad os bede sammen:
Fader jeg takker dig, fordi du sendte din Søn, jeg beder om at du vil give mig visdomg åbenbarings Ånd, så jeg kan kende din vilje, Jesus jeg takker dig, fordi du var villig til at tage min synd på dig. Tak Hellige Ånd fordi du var villig til at ville bo i mig, og lære mig sandheden, i Jesu navn Amen.

OP